»Mine ører bliver bare mere og mere lilla, mens jeg beder om en masse penge«

Nervøsiteten var netop en fordel for de to iværksættere bag iskonceptet »Istid«, Nina Berg Saroori og Anniken Sand, da de præsenterede deres idé i DRs iværksætterprogram Løvens hule.

Istid Nina Victoria Berg Saroori, tv og Anniken sand, th.
Læs mere
Fold sammen

»Programmet er virkeligt godt klippet. Vi var frygteligt nervøse, men nogle af vores fejl er ikke kommet med på TV,« siger 31-årige Nina Berg Saroori. Hun har sammen med 30-årige Anniken Sand grundlagt virksomheden Istid, der producerer is på nitrogen i butikken på Nørrebro.

Istid har netop fået to nye investorer om bord, så forretningen kan udvides. I denne sæson af DRs iværksætterprogram Løvens hule, overbeviste de to isdronninger to af de fem såkaldte løver i programmet om at investere i deres iskoncept.

Måske er isdronninger det helt forkerte ordvalg, for de to kvinder smeltede investorernes hjerter, fordi de var charmerende og overbevisende i deres præsentation af Istid.

Nina Berg Saroori og Anniken Sand forklarede deres idé på så indbydende en måde, at investorerne ikke kunne lade være med at kaste penge efter konceptet. Sådan siger den ene af Istid-investorerne, serie-entreprenøren Tommy Ahlers.

»De kunne fremlægge hvad som helst. Jeg havde stadig valgt at investere i dem,« siger han. Tommy Ahlers kunne mærke, at de to iværksættere troede på deres projekt og havde viljen og evnerne til at få det til at ske.

For selv om pigerne forklarer, at de var voldsomt nervøse, var det især deres selvsikre præsentation, der overbeviste Tommy Ahlers.

»De var helt klart nervøse, men det gik ikke ud over deres præsentation. Det gjorde den derimod mere autentisk. Nervøsiteten tog ikke overhånd,« siger Tommy Ahlers.

Anniken Sand fortæller, at hun efterfølgende har set præsentationen på TV og lagde mærke til, hvordan hun blev påvirket af nervøsiteten:

»Jeg kan bare se, at mine ører bliver mere og mere lilla, mens jeg står og beder om en masse penge, fordi jeg er så nervøs. Samtidig begynder jeg gradvist at slå over i norsk, og underteksterne bliver bare større og større,« griner hun.

Det er netop den nervøsitet, Tommy Ahlers understreger, der kan styrke en præsentation:

»Jeg har afholdt mange foredrag og oplæg. Jeg er altid nervøs, men jeg accepterer det som en del af gamet. Ellers er jeg ikke på.«

Tommy Ahlers husker et foredrag, som netop blev dårligt og usammenhængende, fordi han ikke var nervøs. Ligeledes har han oplevet, at nervøsiteten resulterede i, at han fra begyndelsen undskyldte for fejl ved konceptet.

»Det værste, du kan gøre, er at undskylde for fejl,« siger han:

»Du sælger ikke Coca-Cola ved at skrive, at den er knap så god, når den har stået en dags tid. Du sælger den ved at fokusere på alle de gode ting.«