Mikrobrygger træder i baggrunden efter tv-hjælp

Den rette mand. Øl-entusiast og iværksætter Allan Poulsen fra Brøckhouse brænder for at brygge øl, men han mangler lysten til at styre salg og markedsføring.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Der findes entusiaster inden for alle områder, men én mand kan ikke brænde for det hele.

Det har Allan Poulsen fra mikrobryggeriet Brøckhouse indset.

Efter længere tids overvejelse, og efter at have medvirket i DR2-programmet ’Når bundlinjen bløder’, trådte han derfor tilbage som direktør fra 1. januar.

»Virksomheden er i en situation, hvor der er behov for en leder, der virkelig brænder for salg og markedsføring. Det gør jeg ikke«, siger Allan Poulsen.

Han er stadig medejer af Brøckhouse, mens den nye direktør hedder Flemming Troelsen. Han kommer fra en stilling hos hårplejeproducenten Henkel, og har stor erfaring inden for netop salg.

»Når virksomheden har problemer med at sælge produktet, skal direktøren synes, at det er sjovt at ringe til kunder. Jeg blev nærmest lettet, når der opstod problemer i produktionen, som jeg måtte tage mig af,« siger Allan Poulsen, der har en baggrund som Ingeniør.

Han forklarer, at Brøckhouse havde og har en række problemer.

»Vi startede for fem år siden, som et af de absolut første mikrobryggerier. Det eneste problem dengang var, at vi ikke kunne følge med efterspørgslen. Mens vi så fokuserede på at kunne producere nok øl, åbnede der pludselig 100 nye bryggerier,« siger Allan Poulsen.

Manglede strategiI tv-programmet får Allan Poulsen kyndig rådgivning af en af dansk erhvervslivs vægtige skikkelser, tidligere koncernchef i Lego, Christian Majdgaard.

Han havde tre måneder til at vende en dårlig udvikling i mikrobryggeriet, og rådgivningen gik blandt andet på at målrette salgsindsatsen.

Christian Majgaard forklarer at Brøckhouse led under et typisk problem for mindre iværksættervirksomheder.

»Virksomheder i den størrelse har ikke organisationen til at arbejde med strategisk planlægning. Derfor startede vi en situationsanalyse, der kunne give ledelsen et helikopterperspektiv,« siger Christian Majgaard.

Allan Poulsen frygtede at rådgivningen ville bestå af fire hurtige råd, som blev rystet ud af ærmet. De bange anelser blev dog gjort til skamme.

Tanke før handling»Majgaards tilgang er, at man skal se før man kan tænke, tænke før man kan planlægge og planlægge før man kan handle. Vi gennemanalyserede alle firmaets tal. Derefter kunne vi se på mulighederne og lægge en plan,« siger Allan Poulsen.

Han slår fast at processen har været lærerig, og selvom beslutningen om at træde tilbage, ikke kommer i direkte forlængelse af tv-optagelserne, så har Christian Majgaards rådgivning skubbet til erkendelsen.

»Hvis man ikke er den fødte sælger, er man ikke den rette til jobbet. Jeg er ingeniør, og jeg synes at det er sjovt at lave øl,« slutter Allan Poulsen.

Programmet ’Når bundlinjen bløder’ om Brøckhouse, Allan Poulsen og vejen til iværksættersucces sendes mandag aften klokken 22:00 på DR2.