Microsofts sidste chance på mobilmarkedet

Softwaregiganten arbejder hårdt på at komme ind på markedet for smartphones, inden det er for sent. Microsofts topchef erkender, at virksomheden er kommet for sent op af starthullerne.

Steen Løck, journalist, IT-kommentator og fast blogger på Business.dk. Fold sammen
Læs mere
Foto: niels ahlmann olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det hører til sjældenhederne, at en topchef offentligt indrømmer, at man har sovet i timen. Men det gjorde Microsofts Steve Ballmer i efteråret, da softwaregigantens lancerede sit nye styresystem til den mobile platform, Windows Phone 7. Man var kommet en generation bagud i forhold til konkurrenter som Googles Android og Apples iOS, men med Windows Phone 7 var man igen på omgangshøjde.

Faktisk var Ballmers indrømmelse noget af en underdrivelse. Det er ikke kun den seneste generation af styresystemer, Microsoft er gået glip af. Længe før der overhovedet blev tænkt i mobile styresystemer hos Google og Apple, var Microsoft på banen med sit Windows Mobile, der debuterede for hele 11 år siden.

Men Windows Mobile blev aldrig den store succes; mest af alt fordi det mindede for meget om Windows til computerskærmen, hvorfor brugerfladen passede dårligt til den langt mindre telefonskærm.

Overhalet af Android

Alligevel fastholdt Microsoft sin Windows Mobile op gennem nullerne, også efter Apple, Google og Nokia præsenterede nye brugervenlige løsninger.

Mens disse systemer buldrede frem, måtte Windows Mobile se sin i forvejen beskedne markedsandel svinde ind.

I dag er Android det mest udbredte styresystem med 36 procent af smartphone-markedet, efterfulgt af Nokias Symbian og Apples iOS. Microsoft ligger helt nede på en femteplads med en encifret markedsandel.

Med Windows Phone 7 skulle det blive anderledes, lød parolen fra Microsoft. Men debuten har været svær.

Analysefirmaet Gartner fortæller, at der blev solgt 40.000 færre Windows-telefoner i første kvartal 2011 sammenlignet med samme periode året før.

Det er vel at mærke i et marked, der voksede næsten 100 procent i de sidste 12 måneder. Samtidig er markedsandelen faldet fra 6,8 procent til 3,6. Til sammenligning er Android i samme periode gået fra en markedsandel på 9,6 procent i 2010 til nu 36 procent.

Samarbejdet med Nokia

Microsoft havde altså brug for noget ekstraordinært for at indhente konkurrenterne, og derfor indgik man for et par måneder siden en omfattende aftale med Nokia. Finnerne gik med til at bruge Windows Phone 7 og udfase deres eget styresystem, Symbian.

Strategien er til at tage og føle på. Microsoft får med ét slag sit styresystem ud på alle de smartphones, verdens største mobilproducent spytter ud.

Samtidig er det dog klart, at Nokia-strategien er Microsoft eneste chance for at komme med i kampen om mobilmarkedet, og det er en stor satsning.

Tiden er afgørende

For det første mangler Windows Phone 7 stadig at overbevise i markedet, og det er et åbent spørgsmål, hvor stor en forskel det vil gøre, at styresystemet nu er at finde på Nokias telefoner.

Dernæst er der tidsfaktoren. De nye Nokia-telefoner med Windows Phone 7 kommer først på markedet i slutningen af året eller i begyndelsen af næste. Det er lang tid i mobilverdenen, hvor det har taget Android kun to år at nå frem til sin dominerende markedsposition.

Microsoft skal i den grad skynde sig. Man har sovet nok i timen.