Metroens rutinerede kaptajn

Stormen blæser vildt om Metroselskabet, men bestyrelsesformand Henning Christophersen har før navigeret i høje bølger både hjemme og ude.

Foto: Bjarne Lüthcke. Stormen blæser vildt om Metroselskabet, men bestyrelsesformand Henning Christophersen har før navigeret i høje bølger både hjemme og ude.
Læs mere
Fold sammen

Det er ikke en let opgave at lede et selskab for skatteborgernes penge, som har fået alt og alle på nakken lige fra borgere, politikere, fagbevægelse og arkæologer

Men når man har stået i spidsen for så vanskelige projekter som et regeringssamarbejde mellem Socialdemokraterne og Venstre og skabelsen af et indre marked i Europa, så er den slags kritik ikke noget, man stikker halen mellem benene af. Tværtimod.

Sådan lyder beskrivelsen af den 74-årige tidligere Venstreformand, minister og EU-kommissær, Henning Christophersen, der siden 2007 har været bestyrelsesformand for Metroselskabet. 

»Oversylten« - et øgenavn Ekstra Bladet var så venlig at forære ham i 1980´erne på grund af en noget rund ansigtsfigur - er med sine mere end 40 års erfaring med dansk og international politik ikke typen, der lader sig koste rundt af særinteresser. Når han har fået en opgave, holder han som kaptajn godt fast i roret, og det uanset hvor højt bølgerne måtte gå.

Således også i Metroselskabet, hvor formanden ynder stor respekt fra sine bestyrelsesmedlemmer, selv om de måtte være politisk uenige på mange andre områder. På trods af, at kritikken er haglet ned over virksomhederne på Metroen, hidser Henning Christoffersen sig aldrig op, men har fokus rettet på selskabet og opgaven med at navigere det gennem et ofte højtskvulpende trafikpolitisk farvand.

Fra andedammen til Bruxelles

Henning Christophersen blev tidligt opslugt af politik og historie. Han voksede op i skyggen af krigene i blandt andet Korea og Palestina og var medlem af Venstres Ungdom, mens han læste økonomi på Københavns Universitet.

Han fik sin eksamen i 1965, hvor han undervejs udover sit politiske virke også var blevet gift. Dernæst brugte han seks år som leder af Håndværksrådets økonommiske afdeling, men lysten til at komme forrest i rampelyset fremfor at sidde bag skrivebordet som tal-jonglør var ved at vise sig. Han var begyndt at skrive flittigt blandt andet for Berlingskes Aftenavis, der i 1971 tog navneforandring til Weekendavisen.

Det kom derfor ikke som den helt store overraskelse, at han samme år blev valgt ind i Folketinget, hvillet lagde grunden til en stor politisk karriere. Christophersen blev ofte fremhævet for sin viden om økonomi og fik hurtigt både ordførerskaber, formands- og og ministerposter på sit CV. 

Genopretningen af dansk økonomi i starten af 1980´erne med dyrtidsregulering er i manges øjne i høj grad Christophersens fortjeneste, der dengang var finansminister. Men hans karriere i Danmark var småting i forhold til det, han skulle blive mest kendt for, nemlig jobbet som EU-Kommissær de næste 10 år frem til 1995.

Han var blandt andet med til at sætte turbo på det indre marked og valutasamarbejdet og blev fremhævet for sin evne til at få alle ender til at mødes i et mellestatsligt samarbejde, hvor politisk teatertorden og modsatrettede interesse er en del af hverdagen. I borgerlige kredse er Henning Christophersen da også omgivet af en nærmest gudeagtig aura. Mange af dem mener, at han ikke har fået den anerkendelse i Danmark som han fortjener og peger på, at han er mere berømt i udlandet end herhjemme.

I Bruxelles har han i flere år efter EU-kommissionen været benyttet som foredragsholder og konsulent, blandt andet for den tjekkiske regering.

Den bløde diplomat

De færreste betvivler dog, at Henning Christophersen på trods af sine mange år i udlandet, er et godt aktiv at have med på holdet i dansk sammenhæng. Han bliver beskrevet som en toppolitiker, der ikke bare er nået til tops på grund af sin viden om økonomi, men også for sine personlige egenskaber.

Som lobbyist og diplomat skal man være en god netværker, der kan komme ind under huden på folk og som de tør stole på. Den evne vil kun få betvivle, han besidder. Som for eksempel da Venstres daværende medlem af EU-parlamentet, Karin Riis-Jørgensens søn blev alvorligt syg i 2001.

Lige siden har Henning Christophersen altid spurgt, hvordan det går ham. Sågar de bestyrelsesmedlemmer i Metroselskabet, der som unge venstreorienterede demonstrerede foran Christiansborg, da Socialdemokraterne gik i regering med Christophersen, er i dag fulde af beundring for hans ledelsesstil.

Selv om selskabet står i udfordringer til halsen, er der ingen panik på bestyrelsesmøderne, og da slet ikke hos kaptajnen. Han får bare lyst til at arbejde endnu mere, lyder det.