Mere vildskab i innovationen

Kan innovation trives under strømlinede processer, spørger NKT's koncernchef, Thomas Hofman-Bang, i denne klumme.

Thomas Hofman-Bang, koncernchef NKT. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der tales ofte om, at innovation er vejen til vækst. Danmark skal overleve på at anvende viden mere intelligent end vore konkurrenter. Det kræver nytænkning både på samfunds- og virksomhedsniveau. Forbedrede rammevilkår er naturligvis altid godt for virksomhederne. Men som virksomhedsledere bør vi også kigge os selv i spejlet. Er vi gode nok til at innovere? Forstår vi at inspirere og give rum nok til innovation? De virksomheder, vi har i dag, er anderledes godt klædt på end tidligere. Der er styr på omkostninger, kvalitet og på virksomhedernes interne processer. Vi er blevet lean, vi har alle mulige ISO-systemer, produktudviklingskomiteer, risikostyringssystemer, og vi er gode til at lægge planer og følge dem. Vi er kort sagt blevet strømlinede. Og det er alt sammen godt, for uden det var vi tabere. Men der er et stort problem: Vores konkurrenter er også blevet gode. Ja, de er nok næsten lige så gode, som vi. Vi vogter på hinanden, vi kommer med modtræk og svar på hinandens nye tiltag. Kort sagt: Vi og vore konkurrenter har strømlinet os ind i det, der også kaldes "red ocean". Uforudsigelighed: Der er derfor behov for, at udvikle endnu en organisationskompetence. Nemlig evnen til uforudsigelighed. At bringe nye produkter på markedet, som ikke er set før. Altså en form for radikal innovation. Vi har i NKT haft tradition for radikal innovation. Da Nilfisk var en støvsugervirksomhed, udvikledes Nimbus motorcyklen. Fra kobberkabler udviklede vi optisk transmissionsudstyr og højhastighedselektronik. Men det nye er nødvendigheden af at udvikle evnen til radikal innovation i en virksomhed, som samtidig har behov for sin strømlinethed for at bevare konkurrencekraft og lederskab. I NKT tager vi udfordringen op og forsøger forskellige angrebsvinkler. Mindre end en procent af verdens viden udvikles i Danmark og endnu mindre hos os i NKT. Udefrakommende ideer er derfor en oplagt pool. Én fremgangsmåde er at købe mindre, innovative virksomheder, der har udviklet radikalt nye koncepter. Som eksempel har vi i Nilfisk-Advance købt den amerikanske virksomhed Cyclone og dens helt nye radikalt mere effektive metode til rengøring af lufthavnenes run-ways. Og vi forventer, at dele af teknologien også kan overføres til andre rengøringsmarkeder. Innovere innovation: En anden fremgangsmåde benytter vi i NKT Flexibles, hvor innovation er bygget op om processer og komiteer. Det første større innovationsprojekt initieret af dette tiltag er udvikling af kompositbaserede fleksible rør til meget store havdybder. I NKT har vi også fastholdt en aktivitet i form af mindre selskaber med stort rum til udvikling af radikalt nye produkter. Vores filosofi er, at visse nye aktiviteter bedst udvikles i eget regi, indtil de demonstrerer levedygtighed. Vi tror, fremtidens virkelige vindere kan levere overraskende – og for konkurrenterne mere uforudsigelige – fornyelser til markedet. Og vi tror, at "systematisk åbenhed" over for eksterne ideer er et must. Man kan sige, at i NKT arbejder vi organisatorisk med at innovere innovation!

Læs Berlingske Nyhedsmagasin 4. juni.