Mentorer sætter skub i indvandrere

Det er et hit at have en mentor, hvis man er indvandrer og under uddannelse, viser ny undersøgelse.

60 procent af indvandrerne -og generationerne efter - falder fra på de erhvervsfaglige uddannelser. Det giver gruppen et langt højere frafald end deres øvrige danske kammerater.

Det skriver Urban.

Det høje frafaldstal var en del af baggrunden for, at Integrationsministeriet fra 2003-2006 bevilgede 9,3 millioner kroner til at hjælpe flere indvandrere igennem på forskellige uddannelser ved hlælp af et mentorprojekt.

Projektet gik ud på, at de indvandrere, som havde lyst, kunne få en mentor til at støtte og vejlede sig undervejs i deres uddannelse. En stor evalueringsrapport, som Integrationsministeriet offentliggør i dag onsdag, viser, at ordningen har været en succes.

Konklusionen i rapporten er helt klar - en mentor kan i høj grad medvirke til, at unge indvandrere gennemfører en uddannelse.

70 procent af de unge, som har haft en mentor eller uddannelsesguide, vurderer, at mentoren 'i meget høj grad' eller i høj grad' har været en støtte for dem, så de bedre kan færdiggøre deres uddannelse.

Moustapha Abou Chaker er en af de unge, som benyttede sig af mentorordningen, da han gik på Handelskolen i Århus. Hans mentor var en af lærerne på skolen.

»Jeg synes, det var rart med lidt ekstra støtte fra en, som kunne svare på mine spørgsmål, og som ringede for at høre, hvordan det gik,« fortæller Moustapha Abou Chaker, som i dag er salgsleder i Føtex.

Faktisk er han i dag selv mentor for fem andre unge, som er startet på Handelskolen i Århus.

»Jeg savnede lidt, at min mentor var en jævnaldrende, som var ude i erhvervlivet. Derfor har jeg selv påtaget mig opgaven nu,« forklarer han.

Integrationsminister Rikke Hvilshøj (V) ser gerne, at mentorordningerne bliver indført på flere uddannelser.

»Denne her evaluering bekræfter mig i, at vi skal blive ved med at bruge mentorer på uddannelserne. Det er et af de redskaber, der har den største positive effekt på frafaldet. Mentorer gør en stor forskel,« siger hun og fortsætter:

»Den positive evaluering skal også ses som en opfordring til uddannelsesinstitutionerne om at bruge det her redskab noget mere. Og det er ikke kun indvandrere, som kan have glæde af en mentor.«

Kilde: Urban