Mellemledernes skuldre skal både bære ansvar og omsorg

Når der skal rationaliseres, skal mellemlederen både rumme medarbejdernes frygt og være loyal over for direktionens beslutninger.

Læs mere
Fold sammen

I sidste uges ledelsesdilemma er mellemlederen på et sygehus kommet i klemme mellem topledelsens- og medarbejderens forventninger. Regionen har hyret et konsulentbureau til at finde rationaliseringsmuligheder på sygehuset, og medarbejderne reagerer med frygt, vrede og apati.

Se dilemmaet her.

»Det er et klassisk mellemlederdilemma. Det er en svær situation, men mit budskab til mellemlederen er: Tag ansvaret på dig,« siger ledelsesrådgiver hos Lederne, Helle Bruun Madsen.

Helle Bruun Madsen påpeger, at mellemlederen skal finde balancen mellem at være loyal over for direktionens beslutninger og samtidig være i stand til at rumme medarbejdernes frygt.

»Start med at lede opad: Spørg direktionen til råds om, hvordan du skal forholde dig til at, konsulenterne går rundt på gangene og spreder ubehag og frygt blandt medarbejdernemed deres tilstedeværelse. Derudover er det vigtigt at sætte sine egne bekymringer til side i kommunikationen med medarbejderne,« siger Helle Bruun Madsen.

Ledelsesrådgiveren anbefaler løsning nummer to:

»Over for medarbejderne skal mellemlederen have brede skuldre. Informér om det, du kan og må, og vis forståelse for, at de er bekymrede – uden selv at ”synge med” i koret om, at det hele er forfærdeligt.«

Helle Bruun Madsen anbefaler lederen i dilemmaet at kommunikere sine egne fremtidsbekymringer opad. Medarbejderne har ikke brug for at vide, at deres leder også er bange. Og skulle det komme til fyringer, er der kun en vej frem:

»Sørg for, at det sker med værdighed. Kommer det til afskedigelser, skal de eksekveres hurtigt, så processen ikke trækker unødigt i langdrag og skaber mere frygt end højst nødvendigt,« siger Helle Bruun Madsen.