Mediedarling dropper Uber-bestyrelse for at blive wellnessdronning

Arianna Huffington er takket af fra kørselstjenesten Ubers bestyrelse for at koncentrere sig om sit voksende wellnessimperium, der blandt andet tjener penge på at fortælle os, at vi skal sove mere og stresse mindre. Hun er mest kendt for mediefænomenet Huffington Post, men spillede hos Uber også en nøglerolle under den krise, der fik stifteren til at gå.

69-årige Arianna Huffington, der er mest kendt for at etablere netmediet Huffington Post, har været gennem flere karrierereinkarnationer, men hendes store mission nu er at få os til at dyrke sundere sovevaner. Hun er netop trådt ud af kørselstjenesten Ubers bestyrelse efter en turbulent periode for at fokusere på sin voksende wellnessvirksomhed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fabrice Coffrini/AFP/Ritzau Scanpix

Få har præsteret så markante karriereskift som Arianna Huffington, og få har gjort det med så stor mediebevågenhed som den nu 69-årige græsk-amerikaner.

Men da hun for nylig trådte ud af kørselstjenesten Ubers bestyrelse, var det meget langt fra den dramatik, der prægede Uber ved hendes indtræden i 2016.

Det var, kort før Ubers krise nåede sit højeste med anklager om sexchikane og en giftig intern kultur, oven i kontroverser med myndighederne i en lang række lande. Og da det hele i 2017 kulminerede i, at stifteren Travis Kalanick gik som topchef og efterlod sig en ledelse i opløsning, var det Arianna Huffington, der ofte agerede ansigtet udadtil og spillede en vigtig rolle i at gyde olie på de oprørte vande.

Huffington nøjedes dog selv med at henvise til »tre uforglemmelige år«, da hun meddelte sin afsked. Hun vil fokusere sine kræfter på sit eget voksende wellnessimperium, Thrive Global, forklarede hun.

Hvad hun dog ikke kom ind på var de fortsatte udfordringer for Uber, der forleden fremlagde et rekordtab og har haft en støt dalende aktiekurs siden børsnoteringen i maj.

Rollen i Uber var usædvanlig for Arianna Huffington, der er mere kendt for at skabe netmediet Huffington Post og skrive bøger om at få søvn nok. Men som Financial Times lidt syrligt bemærkede på højden af krisen: »Hendes evner til at markedsføre sig selv er velegnede til opgaven med at sælge den narrativ, at Uber kan forandre sig.«

Huffington – der trods næsten 40 år i USA stadig taler med en klar græsk accent – var allerede kendt som forfatter, debattør og et kortvarigt forsøg som politiker, da hun i 2004 etablerede Huffington Post. Netmediet gik nye veje med en blanding af blogindlæg, aggregerede nyheder fra andre medier og eget indhold og gjorde hende til en af de mest indflydelsesrige skikkelser i mediesektoren, indtil hun solgte og i 2016 forlod selskabet.

Hendes seneste reinkarnation er som wellnessdronning. I 2016 stiftede hun Thrive Global efter at have skrevet to bøger om sin egen kamp med udbrændthed og især kronisk søvnmangel, og virksomheden anslås nu til en værdi af omkring 120 millioner dollar.

Med wellnesssatsningen viser hun endnu engang evne til at fange tidens tendenser – og gøre det til en forretning. Thrive Global sælger alskens redskaber og apps til at fremme søvn og mindske stress. På hjemmesiden skriver Arianna Huffington også blogs om at ændre præstationssamfundets succeskriterier – som hun ellers i størstedelen af sin karriere selv så ud til at dyrke.

Arianna Huffington

»Ud fra de traditionelle succesbegreber, der fokuserer på penge og magt, var jeg meget succesrig. Men jeg havde ikke et succesrigt liv ud fra en sund definition af ordet.«


I en af de mere omtalte blogs gik hun sidste år i kødet på superiværksætteren Elon Musk for hans berygtede 120 timers arbejdsuger, der til tider har skabt tvivl om hans evne til især at lede elbilproducenten Tesla.

Lyt til videnskaben om, hvordan mennesker er mest effektive, skrev hun. »Du har brug for det, Tesla har brug for det, og verden har brug for det.«

Det faldt dog for døve øren. »Jeg er lige kommet hjem fra fabrikken. Du tror, det er et valg. Det er det ikke,« svarede Elon Musk på Twitter.

Visse kritikere finder det dog en kende frelst, at den engang selverklærede arbejdsnarkoman og utrættelige netværker nu sælger silkesøvnmasker og prædiker power naps på jobbet.

Men selv er hun overbevist om, at hun stadig kunne have opnået sin karrieresucces uden det benhårde arbejdspres, der på toppen af Huffington Posts indflydelse fik hende til at kollapse af udbrændthed og søvnmangel.

»Ud fra de traditionelle succesbegreber, der fokuserer på penge og magt, var jeg meget succesrig. Men jeg havde ikke et succesrigt liv ud fra en sund definition af ordet,« udtalte hun tidligere i år.

»I dag har jeg indset, at den succes, jeg har været så heldig at have, kom på trods af – og ikke på grund af – overarbejde og udbrændthed.«