Medarbejdere skal kende deres plads

Vaner giver overskud, og derfor skal medarbejdere have lov til at have faste pladser i kantinen og faste "venner" blandt kollegerne.

Psykolog Jill Byrnit er ikke forundret over, at flere og flere i den vestlige verden tilsyneladende får stress.

Hun er forsker indenfor såkaldt komparativ psykologi, der ser på, hvad der kendetegner mennesket som art.

"Det undrer mig snarere, at så mange mennesker stadig er i stand til at fungere relativt hensigtsmæssigt under den moderne, og især den postmoderne, kulturs betingelser," skriver hun i en klumme på ledelseidag.dk

"Vi må alle som samfundsborgere, virksomhedsledere og arbejdstagere forsøge at gøre op med nogle af de myter, der eksisterer om, hvad det moderne menneske er for en størrelse - og hvad man følgelig med rimelighed kan forvente og kræve af det," siger hun.

For eksempel er mennesker ikke skabt til hele tiden at være "omstillingsparate". Vi har brug for vaner, og det bør ikke blive opfattet negativt på arbejdspladsen.

"Som konsulent og foredragsholder er jeg stødt på virksomheder, hvor man lader til at operere ud fra devisen, at da det moderne arbejdsmarked er underlagt store ydre krav om løbende forandringer, er det vigtigt, at medarbejderne konstant er oppe på beatet," skriver Jill Byrnit i klummen.

"Mennesket er - som alle andre organismer - skabt til at økonomisere med kræfterne. Det gøres bedst ved, at man danner vaner, så man ikke konstant skal bruge energi på at skabe sig overblik over en ny og potentielt krævende situation," fortsætter hun.

"Må jeg anbefale, at man i stedet for at se det som en uskik og tegn på fastlåsthed, at medarbejderne insisterer på faste kantinepladser, egne skriveborde og ikke mindst kontorer, faste sociale grupperinger med videre aktivt hjælper til med at skabe sådanne "øer" af stabilitet på arbejdspladsen."

Det vil give medarbejderne det fornødne overskud til at kunne imødekomme uundgåelige omstillingskrav, mener hun.

"Som virksomhed må man vælge sine kampe med omhu for at undgå, at medarbejderne konstant kommer til at befinde sig oppe i det røde felt med stress," siger Jill Byrnit.