Massiv udskiftning af danske økonomi-topchefer

Hvor syv børsnoterede selskaber skiftede CFO i 2010, er der i år gennemført eller varslet 16 udskiftninger.

Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det viser Økonomisk Ugebrevs kortlægning af fænomenet.

Udskiftningerne er sket i Danske Bank, TDC, SAS, Dantherm, Chr. Hansen, Tryg, Vestjysk Bank, Alm Brand, Royal Unibrew, Parken, Topsil, Cimber Sterling og Brdr. Hartmann. Hertil kommer udskiftninger, eller varsel om udskiftning, i adskillige ikke-noterede danske virksomheder, som f.eks. ISS, VKR Holding, Lego og DSB.

Det stigende antal udskiftninger kan ses som et symptom på, at CFO-rollen udvikler sig.

CFO'erne er i en udsat position

Tendensen går i retning af, at det i højere grad er CFO'en frem for CEO'en, der må gå. I takt med, at CFO-rollen er blevet højere profileret, er den også blevet mere udsat. Kravene er steget til den moderne CFO, idet han eller hun skal agere CEO'ens og bestyrelsens sparringspartner. CFO’en skal også ofte repræsentere virksomheden over for investorer og andre.

Samtidig skal de traditionelle finans- og økonomiopgaver løses – hvilket i de senere år ofte har medført flere hårde diskussioner med medarbejdere, leverandører og kunder – om besparelser og kreditvilkår. Samtidig er vilkårene på låne- og finansmarkederne blevet vanskeligere for mange virksomheder, og bankerne er blevet langt mere kritiske i deres syn på virksomhederne.

Med ny agenda følger en ny specialiseret CFO

I dønningerne på finanskrisen har flere virksomheder, efter en periode med konsolidering, nu skiftet til en fase med mere fokus på vækst. En gennemgang af CEO- og bestyrelseskommentarer til CFO-udskiftningerne viser, at i netop den situation efterlyses i stigende grad en ny CFO med andre kompetencer end den afgående.

Der ses altså en tendens til, at CFO’erne bliver specialister i specielle agendaer eller faser i virksomhedernes udvikling, og nogle CFO'er har endvidere succes med at brande sig sådan.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her