Marketingdirektøren er inspireret af Michelangelo

Grundfos’ marketingdirektør (CMO), Morten Bach Jensen, har digitalt flair og forståelse for en fragmenteret værdikæde med mange interessenter og målgrupper – en business to business-markedsfører version 2.0

Morten Bach Jensen er blevet kaldt »en af de mest hårdtarbejdende og dedikerede danske marketingchefer«. Og han er en af de fem, der er nomineret til Berlingske Business’ CMO-pris. Foto: Bo Amstrup Fold sammen
Læs mere

Sig til Morten Bach Jensen, at han ikke kan klare dette eller hint, så sker der noget med ham. Han giver sig øjeblikkeligt til at bevise, at det har intet på sig. Sådan har det været, siden han indledte sit arbejdsliv som svejser på Esbjerg Havn.

Grundfos’ marketingdirektør, 46-årige Morten Bach Jensen, er en af fem kandidater, der er med i opløbet om at blive årets CMO.

Svejserjobbet måtte han opgive, da ryggen ikke kunne klare strabadserne. Gode råd var dyre, for skolekundskaberne stod det sløjt til med. Morten Bach Jensens rette element havde været frikvartererne og ikke lektielæsning. Men omgivelsernes skepsis gjorde han til skamme, da han sled sig igennem ingeniørstudiet. Siden føjede han en kandidatuddannelse på IT-Universitetet til. Og da nogle »københavnerne ikke mente, at han forstod det akademiske«, måtte han bevise, at han da også kunne tage en ph.d. Emnet var, hvordan måler man, om en marketinginvestering er god?

Marketing går ud på at optimere kundernes oplevelse, og det kan ikke måles med det klassiske regnskabs nomenklatur – eksempelvis ROI (return of investment, red.), fastslår han. I stedet har han udviklet nye metoder til at vurdere kundetilfredshed via avanceret statistik.

Morten Bach Jensen er stor tilhænger af »det eklektiske«, hvor man udvælger og sammensætter elementer fra forskellige områder til et hele. Netop derfor er han meget optaget af renæssancens store tænkere Michelangelo og Leonardo de Vinci. De kunne kombinere forskellige fagdiscipliner og bygge en katedral, lave et kunstværk og udtænke en helikopter samtidig.

»Jeg tror, at organisationer, der har mest succes, er dem, der formår at kigge bredt. Og jeg tillader mig også at tænke mit ansvarsområde i Grundfos bredere end marketing. Jeg er ansvarlig for hele kundeoplevelsen og står både for marketing og salgsudvikling, så det er alt fra at måle på kunden, opbygge kendskab til kunden, sikre at vi har den rette kundeservice m.m.,« siger han.

Resultattavlen

»Sidste år havde vi den højeste kundeloyalitet nogensinde – indeks 86 – det, synes jeg, er et godt resultat i et år, hvor vi tog markedsandele,« siger Morten Bach Jensen og tilføjer, at det ikke er ringe, når man nu er markedsleder, og at det er sjette kvartal i træk.

»Vi har indført en kultur, hvor vi altid følger op, når kunderne giver os feedback. Sidste år sprang vi alle rekorder og fulgte op på 99 procent af de kunder, der gav os feedback.«

Klaus Markholt-Hansen, headhunter hos Holm & Marcher, der har interviewet årets fem CMO-kandidater, kalder Morten Bach Jensen »en af de mest hårdtarbejdende og dedikerede danske CMOer. Ud over at være kompetent inden for business to business-marketing har Morten udmærket sig ved at have digitalt flair samt forståelse for en fragmenteret værdi­kæde med mange interessenter og målgrupper. Han er således en business to business-markedsfører version 2.0.«