Markedsføring når nye højder

Folkene bag The Simpsons-filmen har taget markedsføringen til nye højder. Helt præcis 54,7 meter. Modsat mener sydengelske hedninge, at kampagnen har nået et nyt lavmål.

Hvis nogle skulle være i tvivl er figuren til venstre Homer J, hovedperson i The Simpsons, mens den anden kæmpe er Cerne Abbas. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Filmen baseret på den populære, tegnede sit-com The Simpsons har europæisk premiere i næste uge, og det har markedsføringsfolkene markeret ved at male en 54 meter høj Homer Simpson ved siden af den berømte Cerne Abbas kæmpe i Dorset i Sydengland.

Cerne Abbas kæmpen forestiller en ophidset køllesvinger og er den største kalktegning i England. Den oprindelige kæmpe er både et nationalt vartegn og en velbesøgt turistattraktion, og den nye nabo er ikke populær i lokalområdet. Heller ikke selvom kunstneren bag den doughnut-svingende Homer, Peter Stuart, har brugt biologisk nedbrydelig maling.

Faktisk er Homer-kæmpen så upopulær, at selv hedninge bliver forargede:

”Det er et sted med stor affektionsværdi for folk. Unge piger plejede at bede ved figurens fødder, så de ikke skulle ende som gammeljomfruer,” forklarer Ann Bryn-Ewans til ABC News. Hun er distrikts-formand for The Pagan Federation (Hedninge Foreningen, red.) i Wessex og er mildt sagt utilfreds:

”Og nu har de altså malet den forbandede, kæmpe øjebæ.”

Angiveligt er det ikke kun hedningene, der er forargede, og Ann Bryn-Ewans fortæller således, at hun har fået henvendelser fra hele landet og Irland med klager over Homer-figuren.

Det er langt fra det eneste utraditionelle reklamestunt, der er blevet lavet i forbindelse med lanceringen af filmen, der er baseret på den længst kørende amerikanske TV-serie.

I USA skabte reklamefolkene den omvendte product placement: I stedet for at fylde filmen med reklameartikler, blev virkelige 7-11-butikker lavet om til Kwik-E-Marts, der er Simpsons-seriens uhygiejniske og slet skjulte pendant til virkelighedens 7-11.