Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det er slet ikke usædvanligt, at selv de store topchefer med orden på bundlinjen, styr på strategien og talegaverne i orden kan blive en smule forlegne, når man hen mod slutningen af et interview siger, at man vil skrive et portræt om dem.
Både mænd og kvinder kan pludselig få skuldre så brede som et musehul, blive meget danske og ydmyge og sommetider lidt vigende. Ikke Steffen Kragh.
»Jeg arbejder nok i Danmarks mest spændende virksomhed, og vores produkter er ganske enkelt noget af det mest interessante at have med at gøre,« sprudler det ud af ham, da snakken bliver personlig.
For god ordens skyld skal det tilføjes, at det ikke er så meget på egne vegne, at Steffen Kragh er udansk. Det er på Egmonts.
»Jeg kan rigtig godt lide, når man tænker lidt stort. Og ... jamen, jeg mener bare, Thomas Vinterberg har jo lavet »Jagten«, ikke? Vores produkter er meget fysiske og visuelle, men samtidig er de utroligt emotionelle, og det er meget nemt at se, om de også betyder noget for danskerne. Man må godt være lidt modig,« afslutter han en langt længere fanfare, end der er plads til at gengive her.
Forandringschef
Steffen Kragh kom til Egmont som konsulent i 1993, året efter begyndte han at tage sin MBA, endnu et år efter blev han koncerndirektør i Egmont Books. I de følgende år med mere og mere ansvar hvorefter han i 2001 satte sig som adm. direktør for hele Egmont Fonden. Ud over sin store begejstring for koncernens produkter finder han det strategiske og ledelseshåndværket tiltalende.
»Det handler jo eksempelvis også om at kunne få stordriftsfordelene ud af det og i det hele taget lede en stor koncern. På et strategisk plan har mediebranchen gennemgået en helt utrolig forandring, og jeg synes, det er enormt fascinerende at stå i spidsen for den transformation sammen med mine medarbejdere,« siger han.
Noget tyder på, at Steffen Kragh også kender en del af hemmeligheden til at tjene penge. Dels har økonomien hos norsk TV2 aldrig været bedre, det norske webmedie Nettavisen har opnået det, mange andre stadig kæmper med, det er gået i plus, og yderligere har man formået at kommercialisere den norske vejrudsigt. Hvad der begyndte som langbenede vejrpiger i TV blev solgt til olieindustrien, og i dag leverer man vejrudsigt til sektoren i ti forskellige lande.
Elsker at udvikle
»Jeg elsker at udvikle. Ud over det har jeg en masse utroligt kreative medarbejdere, som er meget interessante at lede. Men når alt kommer til alt, så handler det nok også om, at jeg er nysgerrig,« siger Steffen Kragh og smiler energisk.
Derfor har den 48-årige topchef heller ikke planer om at finde udfordringer andre steder lige foreløbig. Der er udfordringer nok i Egmont til de næste mange år, og hvis der ikke lige er nogen på direktionsgangen, så skal man nok ikke være bange for, at Steffen Kragh kommer til at kede sig.
»Jeg kunne godt have lyst til at sidde ude bag mikserpulten på en film. Jeg har bare ikke tid til at gøre det,« siger han.