Mærsk-chef kåret til bedst i medier

Mærsk-koncernens topchef Nils Smedegaard Andersen topper for andet år i træk undersøgelse af journalisters liste over topledere, der er gode i medierne.

Nils Smedegaard Andersen Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Topchefen for rederikoncernen A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, er den topleder i de store virksomheder, der gør sig bedst i forhold til medierne i 2009. Sådan vurderer en lang række journalister i en undersøgelse fra analysefirmaet Catinét-IFKA.

Det er andet år i træk, at Nils Smedegaard Andersen topper listen. Han får især ros for at have åbnet virksomheden op for medierne. Desuden roses han for at være en dygtig kommunikator, der har formået at profilere virksomheden.

Endelig fremhæves Nils Smedegaard Andersen for at have klaret lederskiftet godt. På andenpladsen følger - som sidste år - Vestas-topchefen, Ditlev Engel. Han roses blandt andet for sin troværdighed og åbenhed.

På en delt tredjeplads kommer Lego-chefen, Jørgen Vig Knudstorp, Lars Rebien Sørensen fra Novo Nordisk og Tom Knutzen, Danisco. Lars Rebien Sørensen lå også på en tredjeplads sidste år, mens de to andre er nye på pladserne.

Blandt topchefer, der er røget bagud på listen i år, er Danske Banks Peter Straarup, Danfoss-chef Jørgen Mads Clausen og Stine Bosse fra TrygVesta.

Undersøgelsen er baseret på interview med 103 erhvervs- og nyhedsjournalister fra trykte og elektroniske medier.

/ritzau/