Mælkegeneral med fart på

Tim Ørting Jørgensen fra Arla Foods har turbo på, for Arla vil være nummer ét i Tyskland, der er Europas største marked for mejeriprodukter til forbrugere. Og det kan kun ske ved hjælp af voldsomme fusioner, siger koncerndirektøren med ansvar for det tyske marked.

Tim Ørting Jørgensen betegnes som en meget dygtig forhandler med is i maven. PR-foto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Hej Peder. Har lige set det største mejeri, jeg nogensinde har set .... og endnu bedre, jeg tror, de er helt klar til en fusionsproces. Ring, når det passer. Tim«.

Det var den korte SMS-besked, som den administrerende direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh, 17. oktober 2011 fik fra en optimistisk koncerndirektør med ansvar for det tyske marked, Tim Ørting Jørgensen.

Når det bliver fortalt i dag, lyder det som en utrolig historie. Men det er ganske vist. SMSen blev startskuddet på Arlas erhvervs-eventyr i Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg og Frankrig.

»Væddeløbshesten« Tim Ørting Jørgensen havde været til sit første møde med ledelsen for det tyske andelsmejeri Milch-Union Hocheifel (MUH) i Midttyskland. Hans chef, Peder Tuborgh, deltog i en international mejerikonference i Italien. Et halvt minut efter SMSen var Tuborgh i mobiltelefonen for at tale sagen igennem med en opløftet Ørting Jørgensen.

De to topchefer tog det første skridt til, at Arla kunne vokse sig stor syd for Danmarks grænse. Året efter blev MUH indlemmet i mejerigiganten, og det øgede med et snuptag Arlas omsætning med ni milliarder kr. Arlas tyske selskab, der sidste år omsatte for 13,5 milliarder kr. i Tyskland, Holland, Frankrig, Belgien og Luxembourg mod 3,3 milliarder kr. i 2009, er vokset til at være det tredjestørste mejeri i Tyskland, der er Europas største marked for mejeriprodukter, altså mælkemarked. »Mælkegeneralens« mål er, at Arla fortsat skal være en førende spiller på det tyske marked.

»Vi når 15 milliarder kr. i omsætning i år. Men hvis vi skal blive nummer ét i Tyskland, sker det kun, hvis vi går med i voldsomme fusioner. Det når vi ikke alene ved organisk vækst,« siger han.

De færreste uden for Arla Foods og mejeribranchen kender navnet Tim Ørting Jørgensen, men i mejeribranchen er han en kendt og beundret mand. Han har i hele sin Arla-tid været forvænt med at få udfordrende opgaver af topledelsen i Aarhus. Blandet i form af forhandlinger omkring opkøb og fusion med udenlandske mejerier. Det var også ham, der fik rekonstrueret Arlas aktiviteter i Mellemøsten efter Muhammed-kriserne. Han var ligeledes en af hovedforhandlerne, der i 2012 landede en stor aftale med en af Kinas største mejerikoncerner, Mengniu.

Den 49-årige Tim Ørting Jørgensen, der nu sidder på frontposten i Tyskland, har haft en flot karriere, siden han i 1991 som færdiguddannet cand. merc. blev ansat i Arlas ostedivision. Han er kendt som en ualmindeligt dygtig leder og forhandler, der kan få gang i tingene og opnå resultater. Også selv om opgaverne synes mere eller mindre umulige. I fem år fra 2007 til 2012 havde Tim Ørting Jørgensen ansvaret for Tyskland plus hele Arlas internationale forretning uden for Skandinavien og England. I 2012 fik han til opgave at satse alle kræfter for at få gang i væksten i Tyskland.

Sidste år flyttede han og familien til Düsseldorf, hvor han har base på Arlas tyske hovedkontor og er chef for et par tusinde ansatte, fem mejerier og produktionsanlæg i Tyskland og Holland, der producerer friske mejeriprodukter og oste til europæiske markeder plus mælkepulver til globale markeder, herunder Afrika.

Med ham ved rorpinden er det siden 2010 gået over stok og sten. Først blev det hollandske mejeri i Nijkerk købt. Med Tim Ørting Jørgensen som hovedforhandler fusionerede Arla året efter med tyske Hansa-Milch, der var Arlas første fusion med et selskab uden for Skandinavien. Siden kom turen blandt andet til fusionen med MUH.

Til sommer ventes Arla at slå sig sammen med belgiske EGM Walhorn, der har 800 andelshavere i Belgien, Holland og Tyskland, så Arla når op på over 13.500 andelshavere. Og alle forhandlingerne er foregået med ham som hovedforhandler.

Tim Ørting Jørgensen betegnes som en meget energisk leder med is i maven. Han er en dygtig taktiker med fin fornemmelse for, hvornår næste udspil i en forhandling skal på bordet. Hvis en sag er ved at gå i hårdknude, har han også en løsning. Tim Ørting Jørgensen får ganske enkelt tingene til at ske og er god til at få sat turbo på ting, der går for langsomt.

Som Per Kracht, HR-direktør i Arlas tysk-hollandske forretning, tidligere har sagt: »Der er ikke rigtigt nogen, der kan forklare, hvad han gør. Men det ser sgu godt ud.«

Tim Ørting Jørgensen har én ting til fælles med sine tre brødre, Thomas Ørting Jørgensen, vice president i Danfoss, Troels Ørting Jørgensen, tidligere chefkriminalinspektør og nu chef hos Europol, og Torben Ørting Jørgensen, forhenværende kontreadmiral og nu general manager i Maersk Broker. De fire er med i 2013-14-udgaven af Kraks Blå Bog. Faderen, forhenværende brigadegeneral Per Jacob Jørgensen, er også med i opslagsværket. Så vidt vides, er det første gang, at fire sønner og deres far er i Kraks Blå Bog.