Mads Lacoppidan

Salg og marketing

Han vil gøre ALK Abelló stor online

Mads Lacoppidans karriere er gået hastigt fremad. Mindre end ti år efter sin kandidatgrad sidder han som direktør i farmaindustrien – nærmere bestemt som global commercial excellence direktør og head of digital strategy i selskabet ALK Abelló, der udvikler og sælger vacciner mod allergi. Og pudsigt nok har tidshorisonterne for det, han beskæftiger sig med, fulgt ham hele vejen.

Han startede i venturekapital, hvor han hjalp med at få højteknologiske virksomheder ud over rampen på meget kort tid. Dernæst var han i Coloplast, hvor der typisk var tre til fem år mellem idé og produkt. Og senest er han blevet en del af ALK Abelló, der har brugt det seneste årti på at udvikle en ny portefølje af allergimedicin, som nu er på tærsklen til det globale marked.

I den forbindelse har Mads Lacoppidan og hans team lagt en ny strategisk indgangsvinkel til markedet. De vil gøre op med farmaindustriens lidt »klassiske« marketingstrategier og i stedet fokusere på at nå og fastholde kunderne – blandt andet ved hjælp af en markant tilstedeværelse online. Og denne strategi har høstet stor anerkendelse i direktionen, fortæller Christina Molt Wengel, vice president for global marketing i ALK Abelló.

»Det er ganske enkelt i en liga for sig, hvad Mads og hans team formår at flytte på meget kort tid,« siger hun.

Mads Lacoppidan 33 år, global commercial excellence direktør og head of digital strategy, ALK Abelló

 

2008: M.Sc. i økonomisk markedsføring, CBS

2008: Investment analyst, Vækstfonden

2010: International product manager, Coloplast

2012: Senior strategy manager, Coloplast

2013: Senior manager, Coloplast

2015-: Global commercial excellence direktør, ALK Abelló

2016-: Head of digital strategy, ALK Abelló