Lundbeck på international dating

Ole Vahlgren, direktør for forretningsudvikling i Lundbeck, havde en mission: Gør Lundbeck til en global aktør. Det lykkedes i partnerskab med den japanske medicinalvirksomhed Otsuka.

Direktør for Lundbeck, Ole Vahlgren, fortæller strategi-historien bag Lundbecks store partnerskabsaftale med japanske Otsuka. Det er den største aftale nogen dansk medicinal-virksomhed har indgået. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund

”Det er lidt som at være på dating. Du laver en masse forarbejde, og så går du ud og undersøger, om din hypotese er så interessant, som du umiddelbart troede.”

Sådan beskriver senior vice president Ole Vahlgren hos medicinalvirksomheden Lundbeck processen, der i november førte til, at den danske medicinalkoncern indgik en aftale med japanske Otsuka. Forud var gået en langvarig proces, hvor målet stod klart: Lundbeck skulle gøres til en global virksomhed.

Lundbeck skal podes med hjerne og landvindinger fra andre virksomheder. Udbyg Lundbecks geografiske og produktmæssige portefølje inden for hjernesygdomme (CNS-sygdomme), lød opgaven. Bag den lå ti års forretningsudviklingsstrategi, hvor det i høj grad handlede om at opbygge internationale netværk.

En strategi der gik ud på at gå fra at være en regional europæisk forankret virksomhed til en global virksomhed inden for et snævert område: sygdomme i hjernen.

”Videnskab og kommercielle muligheder kan ikke adskilles. I dag handler det om udækkede behov og utilstrækkelig behandling. Eksempelvis er der for os en forretningsmulighed i Alzheimers store udækkede behov. I dag præsterer man symptombehandling, hvor man afhjælper de værste symptomer på en forfærdelig sygdom. Det samme gælder depression og skizofreni. Først hypoteser, derefter dykker man ned i det og ser på forretningsmulighederne,” siger Ole Vahlgren.

Læs hele historien om Lundbecks strategi, og hvordan den danske virksomhed tog det store skridt i Berlingske Business Magasin torsdag 2. februar.