Luksusbiler sælger godt i Kina

BMW øger salget med over 50 procent i verdens mest folkerige land, hvor den lokale fabrik slet ikke kan følge med.

BMWs fabrik i Shenyang kan slet ikke følge med salget i Kina. Fabriksfoto Fold sammen
Læs mere
Velstanden stiger i det enorme Kina med over en milliard indbyggere, som udgør verdens næststørste bilmarked efter USA. Et stigende antal af kineserne brugte i 2006 pengene på en luksusbil fra BMW. 35.300 styk blev det til, hovedsageligt inden for 3-serien og 5-serien.

Det er en stigning på 51,3 procent i forhold til 2005, men BMW er ikke alene om fremgangen, skriver Reuters:

Ford har (som et af de få steder i verden) stor succes i Kina med et salg på 166.000 biler og en fremgang på 86 procent fra 2005 til 2006. Volkswagen solgte 711.000 biler og General Motors 876.000, men deres procentvise fremgang er ikke nær så stor.

BMW solgte også 145 procent flere Mini'er i Kina - dog er der kun tale om 1.057 biler. Tager man også Hongkong og Taiwan med i regnestykket, blev BMW-salget i regionen godt 44.000 biler.

Sammen med en lokal partner driver Bayerische Motoren Werke - i daglig tale BMW - en bilfabrik Shenyang i det nordlige Kina. Kapaciteten er omkring 30.000 biler om året, og rygterne i branchen går nu på, at fabrikken snart bliver udvidet.