Luksus med ren samvittighed

Langstrakte limousiner og tonstunge firehjulstrækkere er en uddøende race. I USA, hvor oliekrisen slår hårdest igennem, giver forhandlerne op til 50 procent rabat på de største og mest tørstige biler. I Europa må bilfabrikkernes samlede flåde i gennemsnit højst udlede 120 gram CO2 per kilometer fra 2012. Der skal med andre ord skrues voldsomt ned for benzintørsten, hvis ikke ottecylindrede Audier, BMWer og Mercedes fremover kun vil være forbeholdt russiske oligarker og danske ministre.

Med konceptbilen RC Concept vil Peugeot bevise, at sport sagtens kan rime på bæredygtig. Med hybridmotor yder RC 313 hk, men udleder blot 109 gr. CO2 per km. Designet antyder, hvordan næste års Peugeot 408 kommer til at se ud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Kjeldsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Paris: Verdens magt- og velhavere kan glæde sig over udbuddet af superbiler i Paris. For de er her endnu, og de har aldrig været mindre fordrukne.

Mercedes viser en enorm S-klasse kaldet BlueHybrid, der er klar til salg til sommer. Med en 20 hestes elmotor og et lithium-ion batteri på 28 kilo skohornet ned i motorrummet sammen med en 3,5 liters benzin-V6er, yder den ikke blot 299 bomstærke heste. Den leverer kræfterne på en måde, så selv klimaministre kan køre i den med nogenlunde grøn samvittighed.

Ved at kombinere strøm og benzin slipper den store Mercedes nemlig relativt beskedne 190 gram CO2 ud per kilometer, hvilket svarer til et forbrug på 12,7 km/l. Og det er helt i orden, såfremt Mercedes bare sælger en masse endnu mere beskedne A-klasser, så fabrikkens gennemsnitlige CO2-udslip holdes nede på 120 gram.

Til sammenligning kører en benzindrevet S350 9,9 km/l, mens en dieseldrevet og mere forurenende S 320 CDI sniger sig op 11,8 km/l.

Den store gevinst ligger i det effektive lithium-ion batteri, som Mercedes er først til at bruge i en serieproduceret bil. Teknikken kendes fra mobiltelefoner og bærbare computere, hvor de temperaturfølsomme batterier har vist sig at kunne bryde i brand eller ligefrem eksplodere. Det vil være særligt uheldigt i en bil, så derfor sørger S-klassens klimaanlæg for konstant at holde batteriets temperatur under de kritiske 40 grader.

Batteri og elmotor trækker aldrig bilen alene, men bruges til at give benzinmotoren ekstra kræfter under overhalinger, ligesom det kan lagre energi fra nedbremsninger og sørge for strøm, når benzinmotoren slukkes under korte stop i køtrafik.

BMW viser en lignende løsning i den nye 7-serie, der under navnet ActiveHybrid også kommer i løbet af næste år. Godt nyt for de danske ministre, der har 7-serien som den foretrukne firmabil: Med såkaldt mikrohybrid-teknik yder V8-motoren hele 407 heste, men med et forbrug, der er 15 procent lavere end tilsvarende V8-motorer uden batteri-bistand. ActiveHybrid bliver med andre ord en 7-serie, der både kan leve op til kravet om at kunne køre fra vrede miljødemonstranter og samtidig transportere de danske ministre standsmæssigt til klimatopmødet i København næste år.