Luksus el-bil er ti topchefers nye foretrukne bil

En el-bil er blevet højeste mode, når danske top-erhvervsfolk vælger bil. Ti danske topchefer kører Tesla Model S, der er el-bilernes svar på Mercedes og Audi. For nogen er den luksuriøse og hurtige el-bil med til at understøtte virksomhedens grønne image, for andre er den et lydløst teknologisk vidunder med en grøn sidegevinst.

Foto: Lene Esthave. El-bilen Tesla passer fint til Danfoss' profil som greentech-virksomhed, mener Jørgen Mads Clausen, der er bestyrelsesformand i Danfoss.
Læs mere
Fold sammen

Jørgen Mads Clausen fra Danfoss har en. Niels Due Jensen fra Grundfos har en. Og Kurt Larsen fra DSV har en.

El-bil og topchef rimer måske ikke umiddelbart på hinanden, men vi taler om en Tesla Model S. En potent og elegant luksusbil, der kører på el, men som trods en vis frækhed i design og stil undgår at blive prangende.

Og hvis direktørsegmentet fra starten har været tænkt som en målgruppe, ser bilen ud til at ramme skiven. Tesla vinder så småt frem på direktionsgangene i dansk erhvervsliv, hvor man heller ikke skal underkende betydningen af at være first mover.

»Jeg ville gerne være blandt de første. Man vil jo ikke være nummer tusind. Så går fidusen jo lidt af det,« som Jørgen Mads Clausen siger.

Jørgen Mads Clausen fik sin Tesla i september sidste år og var dermed en af de allerførste danskere, som næst efter Kronprins Frederik kunne køre en Tesla i sin garage.

Jørgen Mads Clausen er begejstret for teknologien og Teslas grønne profil. Det harmonerer perfekt med Danfoss’ profil som greentech-virksomhed og dermed også, hvad Jørgen Mads Clausen selv står for.

»Teknologisk er det en rigtig god idé. Jeg er jo meget engageret i alt med energi og helst grøn energi,« siger Jørgen Mads Clausen.

Miljøbevidsthed

Også for Niels Due Jensen, som i november 2013 skiftede sin seks år gamle BMW ud med en Tesla, handler det om at være miljøbevidst og sende et signal om, at Grundfos ønsker en bæredygtig udvikling. Det fremgår af Grundfos’ medarbejderblad »Løberen«.

»Det er dejligt at køre i en bil, som ikke forurener, og det gør jo bestemt heller ikke noget, at bilen har et flot design. Det er en rigtig god køreoplevelse og et rigtig flot stykke ingeniørarbejde. Tesla har taget både BMW og Mercedes på sengen, når det handler om fremtidens eldrevne firmabiler. Virksomheden er hurtigere og mere innovativ end de store spillere,« siger Niels Due Jensen, formand for Poul Due Jensens Fond, der er hovedaktionær i Grundfos.

Tesla er stadig lidt af et særsyn i Danmark. Omkring 300 eksemplarer af den amerikanske el-bil kører rundt på de danske veje, og hvis ikke man vidste bedre, ville man ud fra designet, stilen og elegancen aldrig gætte på, at den kører på el.

Køreoplevelse

Det er da også først, når man sidder bag rattet, at man oplever forskellen mellem en el-bil og en benzin-bil. Noget af det første, der slår én, er lydløsheden. Hvornår starter den?, tænker man uvilkårligt, for der er ikke noget brøl fra den kraftige motor.

Men faktisk er el-bilen startet, allerede inden man sætter sig ind på det læder-betrukne førersæde i den rummelige kabine med den helt flade bund, hvorunder bilens batteri ligger.

Nøglen, en lille sort Tesla i legetøjsbil-størrelse, der ligger godt i hånden som en smuk sten fra stranden, tænder automatisk bilen, når man er få skridt fra bilen. Næsten ubemærket glider dørhåndtagene ud af siden på bildørene, og i samme øjeblik kommer der lys i displayet bag rattet og i den 17 tommer store skærm til højre for rattet. Teslaen er køreklar og triller lydløst ud i det indre København. Kun hjulenes møde med asfalten, lyden af vinduesviskerne i den lette regn og larmen fra andre biler bryder stilheden.

Teslaen kan accelerere fra 0 til 100 km i timen på 4,4 sekunder, og selv i den langsomme og tætte bytrafik fornemmer man hurtigt, hvilke kræfter der er i motoren, som ligger nede mellem baghjulene. Det er fristende at give speederen et ordentligt tryk. Displayet bag rattet viser, at der er 100 kilometer tilbage, men fuldt opladet kan Teslaen køre over 500 kilometer på en opladning – afhængig af temperament, hvor hurtigt man kører og forholdene i øvrigt.

Det er features som disse og så ikke mindst det faktum, at den er afgiftsfri, foreløbig til og med 2015, der har gjort Tesla særdeles konkurrencedygtig med topchefernes traditionelle bilvalg, eksempelvis BMWs 5-serie og Audi A8.

»Audi A8 og Tesla ligner hinanden meget, men de koster bare vidt forskelligt, for Tesla er jo uden afgifter,« siger Jørgen Mads Clausen.

Standardudgaven af Tesla koster – afhængig af størrelsen på batteri og motor – mellem 537.000 kroner og 713.000 kroner.

Købt ubeset og uprøvet

Flere af topcheferne har købt deres Tesla alene på dens features. De har købt den ubeset og uprøvet, for da de bestilte deres Tesla på nettet for flere måneder siden, var der slet ikke prøveeksemplarer i Danmark.

Det gælder eksempelvis Anders Dons, der er administrerende direktør i Danmarks største revisions- og rådgivningsvirksomhed, Deloitte.

»Jeg skulle have ny bil og havde længe været interesseret i at købe en el-bil, og da Tesla kom med den her udgave, var det et ret let valg. Jeg købte den over nettet og uden at have prøvekørt den, hvilket er usædvanligt for et bilkøb. Men den er helt fantastisk,« siger Anders Dons, der fik sin Tesla i december efter 13 måneders ventetid.

Han er også faldet for, at bilen er »ekstremt softwaredrevet«.

»Den står løbende og lader alle mulige forbedringer og ny funktionalitet ind. Der er konstant 3G i bilen, og alle opdateringer kører over nettet,« siger Anders Dons, der med sit bilvalg ønsker at sende et grønt signal.

»I Deloitte lever vi bl.a. af at rådgive om bæredygtighed, så det er også for at sende et signal i den retning,« siger Anders Dons.

Som far til fem sætter han også pris på, at der kan være syv personer i bilen, da der er plads til at montere to ekstra sæder i det rummelige bagagerum, men også at han ikke skal stå og fedte med påfyldning af olie og benzin.

»Prøv at åbne motorhjelmen. Det er så selv jeg kan finde ud af det. Der skal kun fyldes sprinklervæske på,« siger Anders Dons.

Tilmed er der også bagagerumsplads omme foran under kølerhjelmen, da motoren ligger nede mellem baghjulene.

Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg, der er topchef for advokatfirmaet Bech-Bruun, købte sin Tesla på nettet længe inden, den første Tesla Model S overhovedet var produceret.

»Det var to et halvt år før levering, så firmaet kunne jo været gået konkurs undervejs,« som han siger.

Til gengæld var Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg så tidligt ude, at han i september sidste år fik en af de 500 første Teslaer, der kom til Europa i en eksklusiv Signature-udgave med ekstraudstyr. Han havde gennem flere år fulgt el-bil-teknologiens udvikling og blev fuldstændig fascineret af Teslaens teknologiske landvindinger i kombination med dens miljøfordele og rækkevidde, som slår alle eksisterende el-biler på markedet.

»Du sidder i en bil, der er fuldstændig lydløs, og det giver en let følelse. Uden at jeg har været i et rumskib, så er det mere sådan en rumskibsoplevelse. Det må næsten være som dengang, man gik fra hestevogn til Ford T. Og så er den grøn og har hverken lyd- eller gas-emissioner,« siger Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg.

I dag er leveringstiden for Tesla nede på fem måneder, men man køber den stadig på nettet, hvor man selv vælger alt fra farve og indtræk til motorstørrelse og batteristørrelse.

Lydløs fartmaskine

Kurt Larsen, bestyrelsesformand for transportvirksomhen DSV, fik sin Tesla leveret for en måned siden. Han købte også sin Tesla uden at have prøvekørt den. Faktisk købte han den alene på baggrund af DSVs finansdirektør Jens H. Lunds malende beskrivelse af sin oplevelse ved at køre i Tesla.

»Jeg var fuldstændig lamslået af hans beskrivelse. Han fortalte mig, at det er fuldstændig ligesom at køre en lydløs fartmaskine. Han fortalte om al den kraft, den havde, og at den var fuldstændig lydløs. Ud fra Jens’ beskrivelse kunne jeg levende forestille mig det, og det holder fuldt ud,« siger Kurt Larsen, der i denne uge solgte sin Mercedes CLS.

For Kurt Larsen, der efter sine mange år i DSV kommer fra en verden af store dieselmotorer, spillede Teslas grønne profil ikke den store rolle for hans bilkøb. Han køber ikke aflad.

»Det er en fin sidegevindst, men jeg skal ikke have nogen billige point. Jeg købte bilen, fordi den er fed, hurtig og helt fantastisk i trækket. Det er en smuk bil og bare tanken om, at der ikke er afgift på den, og hvor billigt det er at lade den op ... Og man skal heller ikke betale ejerafgift af den,« siger Kurt Larsen.

Norge favoriserer Tesla

I Norge er man fra politisk side gået meget længere end i Danmark for at motivere nordmændene til at køre miljøvenligt, og det kan aflæses direkte i salgstallene for Tesla. I Norge kører der langt flere el-biler end i Danmark. Alene Tesla har over 5.000 biler på vejene, og i første kvartal af 2014 var Tesla den mest solgte bil i Norge.

Bilafgiftssystemet i Norge favoriserer miljøvenlige biler. Man betaler heller ikke moms af elbiler. De bliver ikke beskattet fuldt ud som firmabil, de kører gratis gennem betalingstuneller og må køre i busbanerne i Oslo.

Samtidig har Tesla opbygget et net af ladestationer med såkaldte superchargers i Norge, hvilket også har hjulpet på efterspørgslen. Her kan man gratis oplade sin Tesla. 300 kmilometers opladning tager 20 minutter.

»Det er omtrent samme tid, som man bruger på et motorvejsstop, når man tanker en benzinbil og strækker ben,« siger Esben Pedersen, kommunikationschef for Tesla i Danmark.

Flere ladestationer på vej

I Danmark åbner den frøste Supercharger i slutningen af maj, og inden uge 29 kan man køre fra København til Skagen og få ladet op med cirka 200 kilometers mellemrum. Og set i et større europæisk perspektiv vil man i slutningen af året kunne køre eksempelvis hele vejen fra Oslo i Norge til Lissabon i Portugal via et europæisk net af 100 superchargers.

Men om Tesla når at få etableret superchargers, så det københavnske og nordsjællandske jetset kan lade deres Teslaer op på vej til Skagen i den berømte uge 29, er stadig et åbent spørgmål. Men superchargers eller ej, så kan man ifølge Teslas kommunikationschef i Danmark, Esben Pedersen, roligt køre til Skagen fra København i Tesla.

»Vores biler har en rækkevidde på 500 kilometer, så allerede inden vores Superchargers kommer kan du godt køre til Skagen, laden bilen op i dit sommerhus og køre hjem igen til København. Og så har eksempelvis Clever jo også ladestationer undervejs,« siger Esben Pedersen.

Han har været med siden Teslas start i Europa for seks år siden og var nummer to, der blev ansat i Europa. Han har kørt mange kilometer i Tesla og har i Norge på små veje med langsom trafik fået Teslaen til at række over 500 kilometer på en enkelt opladning.

Og når der står »0 kilometer tilbage« i displayet, løber batteriet ikke pludselig tør. Esben Pedersen fortæller, at der er en sikkerhedsmargin, som gør, at man nok skal komme frem til nærmeste lademulighed.

Kørestil spiller ind

Jørgen Mads Clausen fra Danfoss regner ikke med mere end 350 kilometer pr. opladning.

»Rækkevidden på 500 kilometer er ikke udregnet efter min kørestil,« som han siger med et skævt smil og fortsætter.

»Jeg hentede bilen i København, men da jeg kørte ind i garagen var der kun én kilometers range (rækkevidde, red.) tilbage,« siger Jørgen Mads Clausen.

Han kan eksempelvis nå fra Sønderborg til Vejle og tilbage igen.

»Men da der ikke er ret mange ladestationer, kan du ikke bruge den til langfart endnu. Den kan bruges frem og tilbage på arbejde og til mindre ture, så derfor er det heller ikke den eneste bil, jeg har. Jeg er nødt til at have en benzinbil ved siden af,« siger Jørgen Mads Clausen.

Omtanke med afstande

For Bech-Bruuns topchef, der lever sit liv i Storkøbenhavn med sommerhus i Nordsjælland, dækker Teslaens rækkevidde derimod fint hans behov.

»Jeg kører primært i byen og kører sjældent til Jylland. Jeg kører til møder i Stor-københavn. Det er 90 procent af mit behov, og så kører jeg en gang imellem op til mit sommerhus i Tisvildeleje. Jeg har været i Jylland i Teslaen et par gange, og det gik fint, men det er klart, at man lige skal tænke over, hvordan forbruget er, og hvor langt man kan komme. Men snart er det ikke længere et problem, når der kommer superchargers, hvor man kan tanke batteriet op,« siger Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg.

DSVs finansdirektør Jens H. Lund kører Tesla som firmabil. Tidligere kørte han en BMW 5-serie GT.

»Du får en bil, der flot designet, som er anderledes at betjene, som har en kæmpe iPad, som teknologisk byder på andre løsninger, og som samtidig er miljørigtig. Og så er Teslaen samlet set billigere for firmaet end den bil, jeg havde før,« siger Jens H. Lund. Hans Tesla er leaset, og for nylig har DSV leaset endnu en Tesla til en anden direktør.

Hos Nordania Leasing, som er et af de leasingfirmaer, der har finansieret Teslaer for virksomhedskunder, mærker man begyndende efterspørgsel efter el-bilen til topchefer.

»Der er efterspørgsel i segmentet, men vi har under 50 Teslaer kørende på vejene,« siger Svend-Erik Meulengracht, der er pressekontakt hos Nordania Leasing.

På vej ind i direktionen

Danfoss overvejer at få Tesla ind som en valgmulighed som firmabil på grund af den grønne profil, der matcher Danfoss’ image.

»Det overvejer vi lige for tiden. Tesla kunne godt blive en valgmulighed, hvis man skal have to biler, for folk kan altså ikke klare sig med en direktionsbil, der kun kører på strøm. Så skal de have en anden ved siden af. Men det er ikke noget, man bare lige gør, for selv om det er en firmabil, så koster den skat privat,« siger Jørgen Mads Clausen.

Niels Due Jensen håber ifølge Grundfos’ medarbejderblad, at Grundfos-koncernen over de kommende år kan udskifte så godt som alle brændstofdrevne firmabiler med elbiler.

»Det vil være et rigtig godt signal at sende til Grundfos’ ansatte og kunder,« siger Niels Due Jensen.