Lufthavnschef med udfordringer

Trods bagagekaos har Thomas Woldbye på ingen måde fortrudt, at han for to år siden sagde ja til at blive chef for Københavns Lufthavne.

Foto: Mads Nissen. Lufthavnsdirektør Thomas Woldbye har fået en række udfordringer med lufthavnens bagagehåndtering. Tre gange i juli er der gået koks i bagagen på de store udrejsedage, og det har skabt vrede og frustrationer hos de ferierejsende.
Læs mere
Fold sammen

Han er chef for en virksomhed, som alle ferieramte danskere har skarpt fokus på. Når bagagekaos raser i Københavns Lufthavne, lyder der hurtigt knubbede ord fra de rejsende, og som adm. direktør i lufthavnen er det Thomas Woldbye, der skal rede trådene ud og få det hele til at fungere igen.

Thomas Woldbye har været topchef for lufthavnen i lige over to år og er netop selv taget på ferie. Det er sket efter tre weekender i træk, hvor sure rejsende ikke har kunnet få deres bagage med, når de forlod lufthavnen. Første gang var det et bagagebånd, der sprang, næste gang var det opgraderingen af bagageanlægget, som gav problemer, og sidst kom ud af den blå luft en strejke hos handlingselskabet Novia. De to første forhold har lufthavnen ansvaret for, mens den ikke har nogen indflydelse på problemer hos Novia.

Trods en foreløbig hård sommer har Thomas Woldbye på ingen måde fortrudt, at han sagde ja til posten som adm. direktør. Lufthavnen er en virksomhed i vækst, men også en virksomhed, hvor fejl lynhurtigt giver sure kunder, og efterfølgende trækker de store overskrifter i medierne.»Vi er meget eksponerede, men det er det, der gør virksomheden spændende. Det sætter høje krav til vores serviceniveau. Vi plejer at sige, at vi har kunderne løbende rundt i fabrikshallen. Der er ingen lagervarer, men vores systemer fungerer heldigvis godt det meste af tiden,« siger Thomas Woldbye, der understreger, at bare én rejsende, som ikke får sin kuffert med, er én for meget.

»Selv på de dage, hvor det er slemt, er det relativt begrænset, hvor mange der bliver ramt. Det er under ti pct. af passagererne, som ikke har fået deres bagage med. Men det er klart, at hver eneste gang, det sker, er det en fejl, som vi skal undgå,« siger Thomas Woldbye.

Fra shipping til luftfart

Da Thomas Woldbye fik jobbet som chef for lufthavnen, blev han valgt blandt 20 slutkandidater. Før han skiftede til luftfarten havde han en 27-årig lang karriere hos A.P. Møller - Mærsk. En karriere, der har givet ham og hans familie tyve år i udlandet.

Han begyndte som management trainee hos Mærsk helt tilbage midt i 80erne. Herefter arbejdede han sig stille og roligt op gennem hierarkiet og bestred en række forskellige lederposter i koncernen. Hans sidste job hos Mærsk var i Holland som øverste chef for Norfolkline Group. Da dette selskab blev solgt fra til DFDS, stoppede Thomas Woldbye hos A.P. Møller.

Derefter gik han i gang med at lede efter nyt job, og det skulle ikke være inden for shipping. Han havde ikke regnet med at skulle hjem til Danmark, men tilbuddet fra Københavns Lufthavne kunne han ikke sige nej til.

Kompleks virksomhed

Han var først og fremmest tiltrukket af, at lufthavnen er en uhyre kompleks virksomhed, der udover passagertransport beskæftiger sig med alt fra dansk sikkerhed til salg af røde pølser. Dem bliver der solgt for et større millionbeløb af hvert år i lufthavnen, fremhæver Thomas Woldbye.

»Lufthavnen er en virksomhed, som alle har et forhold til. Vi har et stort serviceapparat, vi har retail, og vi har en række love og regler, vi hele tiden skal holde os på den rigtige side af. Alle disse ting skal vi have til at spille sammen i en større plan. Det stiller meget store krav,« siger Thomas Woldbye, der fremhæver, at selv om lufthavnen er i vækst, står den over for nogle store udfordringer.

For at imødegå dem kom lufthavnen i marts sidste år med en ny strategi. Den skal være med til at sikre lufthavnens position som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt.

»Vores største udfordring er at blive ved med at skabe vækst. Vi er langt større, end vores land berettiger os til. Det gør, at vi skal skabe fremgang via transfertrafik. Det kommer ikke af sig selv at være et godt hub. Vi skal sikre os, at vi bevarer vores konkurrencedygtighed som knudepunkt. Det skal vi blandt andet gøre ved at være attraktive rent prismæssigt,« siger Thomas Woldbye.

»Alternativet er skræmmende. Eksempelvis har en lufthavn som Hamburg et befolkningsgrundlag på ti millioner, men den har kun et passagertal på 15 millioner. Vi skulle gerne komme op på mellem 23 og 24 millioner,« siger Thomas Woldbye.

Vi er for magelige

Rent privat er Thomas Woldbye med familien flyttet tilbage til Danmark, efter han fik jobbet i lufthavnen. Familien er bosat på Østerbro. Fritiden bliver så vidt muligt brugt til sport i form af tennis og løb. Herudover skal han i gang med at cykle og interesserer sig ligeledes for vin.

Han mener selv, at det har været en positiv oplevelse at komme tilbage til Danmark efter de mange år i udlandet, men han kommer samtidig med en løftet pegefinger.

»Vi er blevet lidt magelige, og har ikke tilstrækkeligt fokus på hvor gode vores konkurrenter er. Vi har det udgangspunkt, at vi er bedre end de andre. Men det er ikke det indtryk, man får, når man rejser rundt i udlandet. Konkurrenterne i udlandet er meget dygtige, og det skal vi have mere fokus på,« siger Thomas Woldbye.