Logistik-troldmand i Grundfos

Den 43-årige franskmand Stéphane Simonetta får som ny koncerndirektør med ansvar for drift afgørende betydning for, om pumpegiganten Grundfos for alvor får styr på indtjeningen.

Stéphane Simonetta får til opgave at sætte fart på logistikken hos Grundfos og forventer at kunne trække på sine erfaringer fra bilindustrien, hvor alting går meget hurtigere end i andre brancher. Foto: Mikkel Berg Pedersen
Læs mere
Fold sammen

Den 43-årige ingeniøruddannede franskmand Stéphane Simonetta trådte 1. september ind i Grundfos’ koncernledelse.

Dermed er den nye topledelse med topchef Mads Nipper i spidsen langt om længe fuldtallig. Faktisk har det taget næsten et år at få stillingen besat, og Mads Nipper lægger da heller ikke skjul på, at det ikke har været let at finde den rigtige til jobbet.

Stéphane Simonetta kommer nemlig til at indtage en helt afgørende rolle hos Grundfos, som de seneste fire år har kæmpet med vigende indtjening.

Selv om Grundfos samme dag, som Simonetta tiltrådte, kunne fremvise nøgletal for halvåret 2015, der viser, at indtjeningen igen går den rigtige vej, er der stadig meget, der skal gøres i maskinrummet, før Grundfos for alvor tjener penge nok til, at Bjerringbro-virksomheden føler sig fremtidssikret. Her bliver en hurtig og effektiv supply chain, der får nye produkter så hurtigt og sikkert som muligt ud til kunderne helt afgørende.

Det er her Stéphane Simonetta træder ind i billedet.

Simonetta, der er født i Fran­krig og uddannet industriingeniør med computervidenskab som speciale fra ingeniørhøjskolen i Valenciennes i Frankrig, har 18 års erfaring fra såvel consumer good-industrien, hvor han fra 2002 til 2005 arbejdede inden for logistik og supply chain hos Thomson Television, og fra bilindustrien, hvor han har haft flere lederstillinger inden for supply chain og fabriksledelse, først hos franske Valeo og siden hos Honeywell i Schweiz.

Alt afhænger af god ledelse

Arbejdet har bragt ham rundt i hele verden, fra Thailand, hvor han har opholdt sig sammenlagt seks-syv år og lærte sig sproget, over Mexico til Slovakiet og Shanghai og senest den lille by Rolle ved Genevesøen i den franske del af Schweiz.

Nu skifter han udsigten over Genevesøen ud med udsigt over Viborg Søerne. Stéphane Simonetta er allerede flyttet til Viborg, og i løbet af kort tid rykker hustruen og tvillingedøtrene på fire med.

Stéphane Simonetta vil endnu ikke fortælle, hvad han konkret agter at gøre for at få sat fart i logistikken hos Grundfos. Det er for tidligt endnu.

Men han vil gerne fortælle, hvad han mener er den største udfordring, når man arbejder med supply chain og ikke mindst lean, som han er ekspert i. I sidste ende handler alt nemlig om god ledelse.

Redskaber som dem, der indgår i lean, er blot en del af det. God ledelse, disciplin og evnen til at give medarbejderne indflydelse og ikke bare bestemme alt oven fra, og evnen til at løse problemer der opstår hurtigt, er afgørende, mener han.

Samtidig håber Stéphane Simonetta, at han kan gøre brug af sin erfaring fra bilindustrien. Det er en erfaring, som tæller højt på listen hos hans nye chef, Mads Nipper, fordi bilindustrien altid er på forkant med den nyeste udvikling inden for logistik og supply chain.

Ifølge Stéphane Simonetta, skyldes det, at alting går hurtigere i bilindustrien end i andre industrier, fordi leverandører til bilindustrien som regel er dybt afhængige af at levere tingene til tiden til deres kunder. Den erfaring skal han nu forsøge at bringe i spil i pumpebranchen.