Licens til at kommunikere

Engang så toplederen kommunikation som en simpel støtteproces. Nu er kommunikation med i værdiskabelsen.

Jesper Højberg Christensen, formand for Advice. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvem der bare var Kaj Holger… Der er sikkert en del danske topledere, der indimellem længes mod de gode gamle dage, da tv-serien Krønikens magtfulde direktør udstak ordrerne og sagde det, der skulle siges om Bella Radio og verdens gang. Uden at andre blandede sig. I dag blander de sig alle sammen og det i et omfang, så fristelsen til helt at opgive at holde snor i kommunikationen ligger snublende nær for enhver chef. Den løsning har Jesper Højberg Christensen, stifter af og i dag bestyrelsesformand for bl.a. Advice A/S og Kommunikationsforum, ikke meget til overs for. I hans øjne er kommunikation hård valuta af den slags, der kan veksles til en god forretning. Hvis den vel at mærke håndteres med al den gefühl, der skal til i en verden, hvor alle kommunikerer, bevidst og ofte, og kun har en hånlig kommentar på Facebook til overs for Kaj Holger-typerne, der tror, at de kan kridte banen op for alle andre. "Engang var kommunikation en støtteproces; det sidste formidlende led i kæden. I dag starter værdikæden ude ved kunderne: Hvad snakker de om, hvad vil de have? Vi har optimeret maskineriet og produktionen, kommunikation er rykket ud i forretningen, ned på gulvet, og vi kan kun forøge værdiskabelsen ved at blive bedre til at forstå hinanden," siger Jesper Højberg Christensen. I bogen "Når forretningen kommunikerer – topledelsens nye strategier" advokerer han for den bevidst kommunikerende organisation. Med topledere, der forstår forskellen på at kontrollere og at arbejde strategisk med kommunikation. Det første kan man nemlig godt glemme alt om; det sidste kan der til gengæld arbejdes på.

Læs artiklen om virksomhedskommunikation og anmeldelsen af Jesper Højbergs bog i Berlingske Nyhedsmagasin 4. juni