Lederne: Økonomisk kompensation giver flere praktikpladser

Seks ud af ti ledere mener, at højere økonomisk kompensation til virksomhederne vil få flere unge i praktik, viser en nye undersøgelse.

Formand for Lederne, Svend Askær. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen

61 pct. af de danske lederne mener, at højere økonomisk kompensation til virksomheden i nogen/høj grad kan medvirke til, at flere personer kan komme i praktik som lærling/elev på lederens virksomhed.

Et viser en my undersøgelse fra Lederne foretaget i forbindelse med trepartsforhandlingerne, der er blevet foretaget i forbindelse med trepartsforhandlingerne, der genoptages fredag morgen. Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov blandt 1.045 ledere.
I undersøgelsen giver lederne blandt andet deres vurdering af de elever, de har haft i praktik.

Vurderingen er meget positiv.

Alligevel skal der mere til, hvis lederne skal tage flere elever, end hidtil.

Udover at en økonomisk kompensation kan have effekt, peger en forholdvis stor gruppe ledere på, at bureaukrati omkring ordning er et problem.30 pct. af de ledere, der har eller har haft elever, synes, at der er for meget papirarbejde og bureaukrati ifm. ansættelse og oplæring af lærlinge/elever.

»Hvis man ser på, hvad der skal til for at skaffe flere praktikpladser, er det egentlig meget enkelt. Der skal ikke være for meget bureaukrati ved det, og man skal have en økonomiske kompensation, der er attraktiv,« siger Svend Askær, formand for Lederne.

Netop spørgsmålet om kompensation er et af de spørgsmål, der skal diskuteres ved trepartsforhandlingerne, og et sprøgsmål, der deler arbejdsgiversiden.

Regeringen og fagbevægelsen ønsker nemlig en ordning hvor de virksomheder, der tager ingen eller få lærlinge, betaler til dem, der uddanner lærlinge.
Men ikke alle arbejdsgivere synes, det er rimeligt.

Lederne organiserer ledere på alle niveauer på tværs af brancher, og blander sig bl.a. i debatten, fordi de frygter, at manglen på praktikpladser kan være med til at presse erhvervsskolerne image blandt unge endnu længere ned.

»Vi er bekymrede for, at erhvervsuddannelserne mister deres status. Uddannelserne har tidligere været en indgang til en lederkarriere, men det ses i stigende grad som en blindgyde og andelen af ledere mez faglært baggrund er dalende,« siger Svend Askær.

Han vil ikke gå ind i en diskussion af konkrete modeller, men opfordrer til, at finde en løsning, så erhvervsuddannelsene kan genvinde den tabte status.