Lederen skal belønne overset medarbejder

Når en medarbejder tager æren for en andens arbejde, kan det kun lade sig gøre, fordi chefen har lukket øjnene og kun har haft fokus på resultatet, lyder budskabet til sidste uges ledelsesdilemma.

Stine bør også anerkendes og honoreres for det ansvar hun har vist i forbindelsen med den opgave, hun var med til at løse. Fold sammen
Læs mere

Medarbejderen Rasmus har klaret opgaven som tovholder på en netop overstået opgave til UG, hvilket teamchefen i Ledelsens Dilemma heller ikke kan undgå at bemærke. Han er så imponeret over resultatet, at han vælger at honorere Rasmus ved at give ham en bonus. Det viser sig dog, at medarbejderen Stine har spillet en overordentlig stor rolle i opgaveløsningen, og at Rasmus har taget æren for en stor del af det arbejde, som Stine har lavet.

Det kan man dog ikke bebrejde Rasmus, mener Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver hos Lederne. Han vil derfor anbefale lederen i dilemmaet ikke at gøre yderligere i forhold til Rasmus, men derimod tage fat i Stine og anerkende hende for hendes store indsats, som løsning fire lægger op til.

»Rasmus er ikke problemet. Som tovholder har han leveret varen og gjort, hvad han er blevet bedt om endda med et imponerende resultat, så selvfølgelig labber han roserne i sig,« siger Michael Uhrenholt.

Han peger derimod på teamlederen som »synderen« i dette tilfælde, fordi han simpelthen har været for resultatorienteret.

»Lederen har ladet sig forblænde af det imponerende resultat og har haft skyklapper på i forhold til selve opgaveløsningen. Fremadrettet bør lederen have mere fokus på processen. Så vil han også vide, hvem der har leveret hvad, og hvem der har gjort et godt stykke arbejde,« siger Michael Uhrenholt.

Han påpeger dog, at det er vigtigt, at man som leder tør uddelegere opgaver til medarbejderne, men at det ikke betyder, at man fralægger sig ethvert ansvar og ikke følger med undervejs. Hvis teamchefen i dilemmaet havde haft hands-on på opgaven, ville han også have opdaget – som han burde – at Stine faktisk var en stor bidragyder, understreger Michael Uhrenholt.

Derfor bør Stine også anerkendes og honoreres for det ansvar hun har vist i forbindelsen med den opgave, hun var med til at løse, mener ledelsesrådgiveren. Han foreslår teamchefen i dilemmaet, at han i samme samtale opfordrer til, at Stine mere tydeligt markerer hendes resultater.

»Som medarbejder har man også selv et ansvar for at synliggøre sine resultater og succeser. Derfor bør han også fortælle medarbejderne, at det er vigtigt ikke at »putte« sig, hvis han gerne vil fremme sådan en kultur på arbejdspladsen,« siger Michael Uhrenholt.

Deltag i det nye ledelsesdilemma: Når medarbejderen er anti-jul (fra søndag kl. 14)