Lederen har et medansvar for at skabe vækst i virksomheden

En leder med ansvar for intranettet og de interne processer i en IT-virksomhed frygter for sit job på grund af frafald af store kunder og mistede markedsandele. Men lederen bør først og fremmest selv ændre indstilling til situationen, lyder svaret til denne uges ledelsesdilemma.

Læs mere
Fold sammen

Ledelsesrådgiver hos Lederne Heidi Linderod mener, at lederen bør være en aktiv spiller i at skabe fremgang i virksomheden og dermed vende sig fra passiv frygt til en aktiv kamp for virksomhedens vækst. Hun peger derfor på løsning nummer 2.

- Lederen skal præsentere sin chef for nogle konkrete idéer til, hvordan han kan være med til at øge virksomhedens omsætning. For eksempel kan han gennem sit kendskab til arbejdsgange i virksomheden undersøge, hvilke kunder de har mistet og hvorfor. Eller han kan foreslå et øget samarbejde mellem sin egen og marketingsafdelingen, hvor de kontakter kunder, som virksomheden ikke har hørt fra i et stykke tid for at forsøge at bevare den tætte relation, siger Heidi Linderod.

Selvom en leder ikke sidder i en stilling med direkte relation til kunderne, så kan han sagtens være med til at sikre virksomhedens fremgang og forbedre kundens oplevelse af virksomheden, uddyber ledelsesrådgiveren.

- Undertiden glemmer man sin indflydelse på virksomhedens kunderelationer, når man ikke selv har direkte kundekontakt, men det skal ikke afholde en leder, som frygter for sig selv og virksomhedens fremtid, fra at blande sig, siger Heidi Linderod.

Ledelsesrådgiveren tilføjer, at det heller ikke kun handler om lederen selv, men også om de medarbejdere, som han har personaleansvar for.

- lederen kan med fordel inddrage sine medarbejdere og få deres gode ideer til nye tiltag. Således bliver medarbejderne involveret i at vende stemningen,for hvis lederen er utryg, så er der formentlig også nogle af medarbejderne, som frygter en fyreseddel, siger Heidi Linderod.