Lederen er ikke chefens stik-i-rend-dreng

Det er spild af ressourcer, hvis lederen bruger sin tid på at være chefens personlige sekretær, lyder holdningen fra Ledernes rådgivningschef til den seneste udgave af Ugens Dilemma.

Man skal som leder selv være med til at sætte grænsen og sige fra, og gøre sin chef opmærksom på, at der ikke er sammenhæng mellem det arbejde, man som leder er ansat til at udføre, og de opgaver, man rent faktisk løser, siger Niels Henriksen i ugens dilemma Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Rønde

I sidste uges ledelsesdilemma, der bliver bragt på Business.dk, er en afdelingsleder i et varehus udsat for en chef, der er rar og imødekommende, men som lidt for ofte beder lederen om at hente kaffe, passe telefon og andre ”piccoline-opgaver”. En dag spørger chefen, om lederen ikke lige kan købe en gave for hende. Det er til hendes mand, som har fødselsdag, og hun ikke selv har tid til at købe gaven. Spørgsmålet er så, hvordan lederen bør gribe sagen an?

- Øvelsen er at bibeholde relationen på det professionelle plan. Hvis lederen siger ja til at købe gaven, kan det åbne op for andre personlige ærinder på chefens vegne. Derfor ville jeg smyge mig uden om med et høfligt afslag, hvis jeg var afdelingslederen, siger rådgivningschef hos Lederne, Niels Henriksen.

Dermed anbefaler Niels Henriksen løsningsforslag 1 til ledelsesdilemmaet, hvor lederen stille og roligt betakker sig for at købe gaven under påskud af at være utilpas ved at købe personlige gaver for andre.

Sæt selv grænsen

Men man skal ikke lade det blive ved det høflige afslag, mener Niels Henriksen. Der kommer ikke noget konstruktivt ud af at tage konfrontationen i situationen, hvor chefen er særligt presset på tid, påpeger han, men lederen skal snarest muligt tage en snak med varehuschefen om, hvorvidt det er den mest hensigtsmæssige måde at bruge lederens tid på.

- Man skal som leder selv være med til at sætte grænsen og sige fra. Det er et tegn på styrke og medansvar at gøre sin chef opmærksom på, at der ikke er sammenhæng mellem det arbejde, man som leder er ansat til at udføre, og de opgaver, man rent faktisk løser, siger Niels Henriksen.

Desuden kan man som chef kun have interesse i at blive gjort opmærksom på, hvis der er opgaver, der kan løses billigere og bedre ved at delegere dem at andet sted hen. På den måde har chefen mulighed for at tage stilling til, om der er behov for en medarbejder med fokus på det praktiske, så lederen får mere tid til ledelse, mener rådgivningschefen.

- På arbejdspladsen har alle et fælles ansvar for at få tingene til at hænge sammen i det daglige. Man hjælper hinanden, og man skal ikke være for fin til at fylde papir i printeren i ny og næ. Men man er i sin gode ret til at sætte grænsen ved andres private gøremål, siger Niels Henriksen.