Ledere undervurderer kunsten at ansætte

Vogt dig, når du ansætter nye folk. Slet ikke i krisetider er der råd til at hyre den forkerte.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mavefornemmelsen får alt for ofte lov at tage over, når danske ledere skal ansætte nye folk. Men når løkonomien er presset som nu, er det helt afgørende ikke blot at forlade sig på den gode stemning og en tilsyneladende god kemi, når man hyrer nye folk ind i firmaet.

Sådan lyder advarslen fra flere konsulenter med erfaring i rekruttering til magasinet Lederne.

- Der er en udbredt holdning blandt ledere, at rekruttering er noget, som de bare kan. Men når jeg så går dem på klingen, mangler de ofte både struktur, metode og værkstøjer som eksempelvis interviesteknik, siger konsulent og kursusleder Johnni Krog til Lederne.

Det samme oplever konsulent i DI Ledelsesudvikling Carsten Jens Carlsted, der mener, at lederne alt for ofte læner sig op ad deres mavefornemmelse eller fingerspitzgefühl, når de rekrutterer. Men på den måde kan man faktisk gå glip af at få den helt rigtige mand til opgaven.

- De forblændes af, at kemien er god og stemningen hyggelig. Det er en klassisk fælde, fordi man så ofte undlader at stille de nødvendige kompetenceafdækkende spørgsmål og forholde sig nøgternt til de faglige egenskaber, siger Carsten Jens Carlstedt til magasinet.

-ulha