Ledere kan have en særlig udfordring i sommerferien – et par tiltag kan redde ferien for både chef og medarbejdere

Det indebærer nogle særlige forpligtelser at have en lederrolle. Det ændrer dog ikke ved, at også chefen skal huske at trække stikket i sommervarmen, lyder det fra Vibeke Skytte, HR-direktør i Lederne.

Chefen skal gå forrest og er også ansvarlig for at tage en vigtig snak med sine medarbejdere om sommerperioden. Fold sammen
Læs mere

Alle arbejdende folk har godt af at sætte tempoet ned og sikre, at de får brugt deres ferie til at lade batterierne op. Det gælder den jævne medarbejder – og det gælder chefen.

Ledere kan dog være udfordret på den front. Det skyldes blandt andet vigtigheden af deres arbejde og de karaktertræk, der ofte kendetegner en chef. Vibeke Skytte, der er direktør for HR og administration hos interesseorganisationen Lederne, mener dog, at chefer i realiteten ofte er gode til at gøre ferien til en regulær pause.

»Mange ledere er faktisk gode til at komme ned i tempo, fordi de forstår vigtigheden af ferie. Omvendt ligger det nok i lederens DNA, at man har lyst til at følge med og holde øje med, om der bliver brug for at træffe en beslutning. Man har jo som leder et særligt ansvar. Det er en balance,« siger hun.

»Min oplevelse er, at mange ledere er gode til at sætte regler op for sig selv og for eksempel give medarbejderne besked om, at man selv går ind og tjekker beskeder to gange om ugen. Så er man med, hvis der sker noget vigtigt. Det tror jeg fungerer godt mange steder,« tilføjer hun.

Chefen skal gå forrest

Med hensyn til lederens adfærd over for medarbejdere påpeger Vibeke Skytte, at den gode chef selvsagt respekterer folks ferie og ikke sender e-mail eller ringer hele tiden. Samtidig kan ledere godt orientere sig i periferien uden at gøre andre opmærksomme på, at de er på.

Vibeke Skytte, der er direktør for HR og administration hos interesseorganisationen Lederne, mener, at chefer generelt er gode til at bruge ferieperioden til at få lidt afstand til arbejdspladsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Derudover mener hun, at faste aftaler med medarbejderen er en god idé. Hvis man tror, der kommer vigtige beskeder i ferien, anbefaler hun, at man aftaler, hvornår man tjekker beskeder. Alt i alt er det dog vigtigt, at chefer har respekt for behovet for ferie – og at chefen går forrest og er et godt eksempel.

Det mener også speciallæge, forfatter og foredragsholder Imran Rashid, der har forsket i de stresssymptomer, vores moderne digitale verden udløser.

»En god chef bør hjælpe medarbejdere med at holde fri – blandt andet ved at adressere de usagte forventninger. Man skal fjerne forventningerne fra medarbejdernes skuldre og for eksempel gøre det klart, at ledelsen ikke forventer, at medarbejderne tjekker e-mail hele tiden. I den forbindelse er det vigtigt, at chefen selv viser, at det kan lade sig gøre,« siger han.

Sæt autosvar på

Signalværdien er vigtig. Imran Rashid foreslår faktisk, at lederen kigger medarbejderen i øjnene og siger, at han eller hun forventer, at medarbejderen slår autosvar på mailen. Heri kan der for eksempel stå, at mailkontoen ikke bliver tjekket i ferien, og at vigtige beskeder skal gensendes efter ferien, da alle e-mail i perioden bliver slettet.

Vibeke Skytte fra Lederne forstår logikken i Imran Rashids forslag. Det er en måde at slippe tøjlerne under ferien og starte på en frisk bagefter. Hun mener dog også, at mindre kan gøre det.

»Ofte er det jo ikke særlig meget, der kommer ind i indbakken i ferieperioder. Ligefrem at slette e-mail kan godt være lidt overkill. Men jeg er enig i, at man skal lægge sin telefon væk og huske at holde ferie. Det gælder medarbejderen, og det gælder lederen. Chefen er i den forbindelse en rollemodel og skal vise, at det godt kan lade sig gøre,« siger hun.