Leder: Rederne om det runde bord

A.P. Møller – Mærsk: For en uge siden udkom Berlingske Nyhedsmagasins årlige guldnummer med en analyse af 140 danske virksomheders image. En af de store højdespringere var A.P. Møller – Mærsk, der generobrede en plads i medaljerækken som nummer tre.

Byline: Redaktør, Berlingske Nyhedsmagasin Pia Fuglsang Bach. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Siden da har topcheferne på Esplanaden haft uventede gæster i form af EU’s konkurrencemyndigheder. Om sagen er stor nok til at give ridser i selskabets omdømme, vil de næste ugers efterforskning afdække, så det er en ganske anden historie, vi har på hjerte i ugens magasin.

I guldnummeret bragte vi et større interview med Steen Reeslev, kommunikationsdirektør i A.P. Møller – Mærsk, hvor han forklarede om selskabets vej mod større åbenhed. Et af punkterne lød, at direktørerne for de store forretningsenheder selv skulle kommunikere med omverdenen. Ordet blev lagt ud til dem, der havde ansvaret og ekspertisen.

På et efterfølgende redaktionsmøde udløste det en lille gættekonkurrence om, hvilke forretningsenheder Mærsk-stjernen præcist dækker over, hvor store de er, hvilke direktører der står bag, og om vi kunne få “rederne om det runde bord” i tale.

Det sidste er ikke lykkedes – måske på grund af vores korte aftræk – men vi har til gengæld fået interview med den øverste topchef, Nils Smedegaard Andersen. Og så er vores kortlægning af de enkelte forretningsenheders gigantiske størrelse i sig selv en fascinerende fortælling.