Ledelse ligger til familien

Grovboller og et morgenmads-koncept har været medvirkende til Joachim Knudsens forfremmelse.

Joachim Knudsen fyldte 40 i år og har landet stillingen han længe har ventet på. 2014 må siges at væreet begivenhedsrigt år for McDonald’s nye adm. direktør. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den velkendte gyldne måge hos McDonald’s har fået ny adm. direktør. Joachim Knudsen tiltrådte stillingen efter fire år som marketingdirektør i Danmarks største fastfoodkæde.

Og det var ikke en tilfældig beslutning. Det var en del af en udviklingsplan, som han havde udarbejdet med sin arbejdsgiver. Når muligheden bød sig, og han var rustet til det, kunne han overtage stillingen. Og det gjorde han. Forløsningen var stor, for nu lykkes projektet.

I de fire år, han var marketingdirektør, formåede han at drive digitaliseringen af marketingaktiviteterne og tilføjede grovboller og morgenmad på menukortet. Tiltag, der gav ham titlen som Årets Markedsfører 2012. Spørger man ham selv, er hans styrke, at han kan forene virksomhedens prioriteter fra år til år med de mange andre forventninger, der ligger hos de danske franchisetagere og McDonald’s.

11 år hos Carlsberg, fire år som marketingdirektør hos McDonald’s og nu en toppost til CVet. Det virker ganske smertefrit.

Som lille tænkte han ikke, at målet var at blive direktør, når han blev stor. For Joachim Knudsen handler det om at gribe muligheden, når den er der.

Igennem hans 15 år lange erhvervskarriere har han været i stand til at bevæge sig fremad på de rigtige tidspunkter og løse de opgaver, han blev stillet overfor.

Og drivkraften er da også at blive god og forstå den forretning, han arbejder indenfor. For som leder mener Joachim Knudsen, at man skal have en oprigtig interesse for den virksomhed, man arbejder for. Kan man lide ledelse, kan man blive en god chef. Og Joachim Knudsen kan lide ledelse. For at indgå i relationer med andre mennesker, skabe begejstring og mærke energien omkring projekter og føle, at folk gør deres bedste, for at opnå succes er noget af det, Joachim Knudsen holder mest af ved sit arbejde.

Han har også prøvet at stå side om side med de unge mænd og kvinder, som vender bøffer dagen lang. Da han begyndte som marketingdirektør, havde han et træningsforløb, hvor han skulle have sved på panden, stå bag kasse-apparatet og betjene kunder.

Familiemennesket

Forældrene er pensionerede læger og har altid talt om, hvor vigtigt det var med en god uddannelse. Hans bror er markedsføringsdirektør, og søsteren arbejder også med marketing og strategi. Så noget tyder på, at det ligger i blodet.

Når arbejdsdagen melder fyraften, kalder familien. Joachim Knudsen er et stort familiemenneske og bruger det meste af sin fritid med sin kone Mie og deres to børn. Nogle gange slår han til lidt golfkugler, men med ny titel bliver der nok ikke megen tid på greenen.