Lær at lede med computerspil

IT på spidsen: Online rollespil kan skabe ledere, fordi den virtuelle verden skaber et parallelt univers og sætter almindelige hierarkier ud af kraft.

Foto: peter helles eriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De fleste af os er stødt på computerspil, om ikke andet som forældre. Men computerspil er for længst vokset ud af rollen som fritidsbeskæftigelse for børn og unge. Det er i dag et medie i sin egen ret, en multimilliard forretning større end filmindustrien. Og det er et medie, der konstant synes at finde nye anvendelser. F.eks. inden for filmproduktion, undervisning og endda krigsførelse.

Erhvervslivet har også erfaringer med computerspil. Siden 2000 har McKinseys tyske afdeling årligt kørt spillet «CEO of the Future«, en virtuel kappestrid hvor leder­aspiranter eksempelvis skal opfinde en ny produktlinje eller lancere et nyt produkt. Eller man kan anvende computerspil internt i virksomheden som Johnson & Johnson, der bruger en virtuel verden til at orientere og træne nye medarbejdere.

Samarbejde: Sådanne eksempler er der mange af, men det er kun begyndelsen. Jeg tror, at mange virksomheder vil favne computerspil i de kommende år. Ikke nødvendigvis i sin nuværende form, men som en softwarehybrid, en virtuel verden hvor der samarbejdes og handles. Det er en naturlig konsekvens af den aktuelle udvikling med større båndbredder, sociale netværk, 3D-teknologi kombineret med et klimaproblem, der påbyder færre rejser.

Det mest interessante aspekt ved denne forrygende teknologiske udvikling er det menneskelige. Med computerspil kan man skabe et parallelt univers, hvor ledere og medarbejdere kan lære og udvikle sig. Det er en af konklusionerne i rapporten «Virtual Worlds, Real Leaders,« udarbejdet af IBM.

Rapporten fokuserer på online rollespil, en virtuel verden med missioner og opgaver, der typisk løses i samarbejde med andre. En af de mere oplagte metoder er træning. Online rollespil viser, «hvordan ledere agerer og udvikler sig i vidt forgrenede, globale miljøer med benhård konkurrence,« som IBM skriver.

Lemminge: Det bliver endnu mere interessant, når man kigger på, hvordan spil kan forandre gruppedynamikker og skabe nye ledere. Spilmiljøet sætter en række af mekanismerne fra den virkelige verden ud af kraft. Hierarkiet fordufter lynhurtigt; man har en mission og må organisere sig tilsvarende.

Samtidig består spillene typisk af en række opgaver (raids), der hver gang kræver en ny gruppe og en ny leder. Derved får menige medarbejdere regelmæssigt chancen for at prøve sig selv af som ledere og bruge evner eller talent, man ikke var klar over, man havde, eller kunne bringe til udfoldelse uden for skærmen. Pludselig bliver lemminge til ledere.

Rapporten bygger på masser af data, men skeptikeren vil stadig indvende, at fordi man er god til et spil, behøver det ikke at betyde noget i den virkelige verden. Nej, ikke nødvendigvis, men det kan bestemt heller ikke afvises. For det første må det være et plus for enhver organisation, at medarbejderne får lejlighed til at udvikle sig, som online spil giver mulighed for. For det andet, og nok så vigtigt, er der netop brug for virtuelle kompetencer i en stadigt mere digitaliseret verden.

Prøv Berlingske Nyhedsmagasin i 2 måneder eller læs Berlingske Nyhedsmagasin som e-magasin.