Lad altid mistænkte medarbejdere forklare sig

Hvis man som leder mistænker en medarbejder for at stjæle, skal medarbejderen altid have mulighed for at give sin version af sagen.

Foto fra Iris: Hvad gør man, når en medarbejder stjæler? Fold sammen
Læs mere

I sidste uge på business.dk var butikschefen Tina i et dilemma. Hendes mangeårige medarbejder Grethe har taget en bolle til ni kroner uden at betale for den. Tina er ret sikker på, at Grethe ikke har haft til hensigt at stjæle, men ifølge butikskædens interne retningslinjer skal medarbejdere bortvises ved tyveri - uanset hvad.

»Hvis man som butikskæde håndhæver retningslinjerne til punkt og prikke og for eksempel bortviser en medarbejder, der er kommet til at snuppe en bolle, så handler det om, at man ikke vil legitimere den slags
opførsel. Man er bange for, at der skabes en kultur for, at det er i orden at tage lidt, siger advokat hos Lederne Malene Saaby.



Det kan ikke udelukkes, at der er juridisk grundlag for en bortvisning. Imidlertid vil løsning nummer to – at give en skriftlig advarsel – bestemt være at foretrække, mener advokaten.

»Grethe er en værdsat og stabil medarbejder, og derfor kan jeg godt forstå, at Tina ikke er glad for at skulle afskedige hende. Hvis hun vælger at nøjes med at give en skriftlig advarsel, skal hun dog afstemme det med den øverste ledelse. Ellers risikerer hun, at det rammer hende selv, at hun ikke har fulgt de interne retningslinjer,« forklarer Malene Saaby.

Hun understreger, at det i situationer som denne er meget vigtigt at lade medarbejderen komme til orde: »Der kan jo være tilfælde, hvor der er tale om en misforståelse, og så vil en bortvisning være uberettiget og
højst sandsynligt koste arbejdsgiveren en retssag,« påpeger Malene Saaby.