Kvinder vil være sælgere

ErhvervsBladet Kvinderne er godt på vej til at indtage sælgerfaget og er ikke bange for at sparke døren op til de mandlige beslutningstagere for at sælge deres produkter.

Prototypen på en sælger iført jakkesæt og slips er godt på vej til at blive erstattet af en ny model med nederdele og høje hæle. Andelen af kvinder i salgsfaget vokser nemlig med hastige skridt. Sidste år var godt 30 procent af de nyindmeldte hos sælgernes fagforening Business Danmark således af hunkøn, skriver EehvervsBladet.

Det er en langt større andel end tidligere, og det er også betydeligt mere end den eksisterende medlemsskare, hvor kun 15 procent i dag er kvinder.

- Vi har ikke tidligere set så mange nyindmeldte kvinder i faget som nu. Hvis det fortsætter, vil kvinderne på sigt komme på niveau med mændene, og det er ikke før set inden for business-to-business-salget, siger Mikkel Søe, udviklingschef hos Business Danmark.

Han vurderer, at de fleste kvindelige sælgere bliver inden for brancher, de kender fra deres tidligere job, eksempelvis sygeplejersker eller social- og sundhedshjælpere, som sælger hygiejneprodukter.

Og det er typisk kvinder, som ikke er bange for at sparke døren ind hos selv den fineste direktør. Selv ikke en mandlig én af slagsen.

Læs mere i ErhvervsBladet