Kvinder vil have IT med sex-appeal

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetet. De gider godt teknik, når bare det er koblet op på ord som design og samarbejde.

Kvinderne stormer ind på IT-Universitetet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bjørn Larsen
Når IT-Universitetet i morgen åbner døren for 250 nye studerende, er hver tredje af hunkøn. Det sker i en tid, hvor it-uddannelserne har svært ved at tiltrække kvinder.

Så svært, at procentdelen på flere af it-uddannelserne er lig nul.

Men på IT-Universitetet har man succes med en særlig opskrift: Hårde, tekniske fag kombineret med fag som design, kommunikation og business. Den opskrift har for syvende år i træk godt fat i det feminine element.

"Mange kvinder vil gerne læse it, når man sætter det ind i en bredere sammenhæng og tilbyder it-uddannelser, der er forretningsorienterede eller har fokus på kommunikation. Erfaringerne viser, at det kan kvinderne godt lide," siger studiechef på IT-Universitetet, Bitta Nielsen til URBAN.

Så godt går det ikke på andre uddannelser.

Datalogi på Københavns Universitet er eksempelvis domineret af mænd med under ti procent af det modsatte køn i auditorierne.

I år er den lave it-søgning blandt kvinderne forværret i forhold til sidste år, hvor Syddansk Universitet havde en femtedel kvinder blandt de nye studerende. I år er alle mænd.

Det er skidt i en tid. hvor it-branchen mangler cirka 6.000 medarbejdere, påpeger Anette Stausholm Nielsen, technical executive i IBM Nordic.

"Vi skal væk fra nørd-begrebet og i retning af det mere anvendelsesorienterde for at få pigerne med på it-vognen,« siger hun og fortsætter:

"Hvis vi ikke får kvinderne med til at designe fremtidens it-systemer, så får vi dårlige systemer. Systemerne skal jo benyttes af begge køn, så derfor er det mest hensigtsmæssigt, hvis også begge køn er med til at lave løsningerne," siger Anette Stausholm Nielsen

Kun cirka en fjerdedel af IBM Danmarks cirka 7.500 ansatte er kvinder. Derfor har virksomheden taget utraditionelle løsninger i brug. Sidste skud på stammen er en praktikuge under navnet EXITE-camp, hvor 25 piger fra 8-10. klasse får en ekslusiv indføring i, hvad det vil sige, at arbejde med it i IBM.