Kvindelige topchefer skyld i virksomheders pengetab

Virksomheder, der sætter en kvinde i toppen af organisationen, risikerer at blive ramt på indtjeningen, fordi kvinder fokuserer mere på bløde værdier end bundlinje, mener internationalt anerkendt erhvervspsykolog.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sætter en virksomhed en kvinde på posten som topchef, risikerer den med stor sandsynlighed at sætte masser af penge til. Kvinder er nemlig langt mere optagede af at værne om virksomhedens bløde værdier end af at skabe profit, og det kan meget vel betyde, at virksomhedernes indtjening reduceres.

Det mener en af Englands førende erhvervspsykologer Karen Moloney, der til daglig rådgiver store virksomheder som Electrolux, Unicef og Volvo.



Det er kvindernes arbejdsmetoder og prioriteringer, der koster virksomhederne penge og får profitten til at stagnere. Blandt andet tager kvinderne færre chancer end mænd, de er længere tid om at træffe beslutninger, og de prioriterer familien frem for karrieren, hvilket betyder mindre arbejdstid og krav om for eksempel deltid og hjemmearbejdsdage.

Rekruttér kvinder alligevel

Dog er det kun på den korte bane, at virksomheden vil lide under kvindens blødsødenhed, mener Moloney. Derfor vil hun stadig anbefale de danske virksomheder at tage kvinderne ind på toplederposterne. Kvinderne formår nemlig med deres ledelse at fremtidssikre virksomheden.

»I det lange løb skaber de en mere bæredygtig fremtid for deres virksomhed, fordi de ikke gambler med firmaets aktiver og værdier. Derudover forbedrer de forholdet til ansatte og investorer, fordi de ikke som mændene er fokuseret på egen succes og rigdom. I stedet tænker de på social ansvarlighed og på at give noget igen til samfundet. De nøjes derfor ikke med kun at tilfredsstille nogle ganske få, rige aktionærer,« siger Karen Moloney.



Hun spår, at virksomhederne igennem de næste årti – i takt med, at flere kvindelige topchefer kommer til – vil blive bedre til at acceptere kvindernes lederdyder. Forbereder de sig ikke på de kvindelige værdier, risikerer de at opleve en del konflikter og disharmoni i organisationen, fordi mandlige kolleger vil stille sig på bagbenene og opleve kvindens cheftitel som et udtryk for en favorisering af kvinder.

Karen Moloney er en af hovedtalerne på VL Døgnet, der afholdes i København den 24.-25. januar, hvor hun holder foredrag om, hvordan kvinder påvirker erhvervsstrukturen og bundlinjen i 2020.