Kunsten at vælge

Mercedes CL 500 eller Audi R8? To vidt forskellige køremaskiner, der – groft sagt – kun har oprindelsesland, pris og V8-motor til fælles. Vi prøver dem begge.

<b>Mercedes CL 500</b> – en über-limousine i coupéudgave, kompetent og imponerende på sin egen stilfærdige facon. Foto: Martin Dam Kristensen. <b>Audi R8</b> – en længe ventet vaskeægte supersportsvogn fra Ingolstadt. Lynende hurtig, letkørt og stærkt underholdende. Foto: Palle Hedemann Fold sammen
Læs mere
For de fleste det rene drømmeri, for de færreste en meget nærværende mulighed.

Hører du til blandt de sidste, så læs endelig videre. Er du som de fleste af os i drømmegruppen, så læs alligevel. Tag ved muffen-brillerne på og forestil dig, at du har omkring 2,5 mio. kroner at vælge bil for. Plus-minus lidt håndører, når der skal krydses af på listen over ekstraudstyr.

Mulighederne er ikke mangfoldige, men valget vil næsten uvægerligt komme til at stå mellem en limousine og en sportsvogn. På drømmelisten kan i flæng nævnes Aston Martin V8 Vantage (2,4 mio. kroner), Audi S8 V10 (2,1 mio.), Audi R8 (2,25 mio.), BMW M6 (2,3 mio.), BMW 760 (2,4 mio.), Dodge Viper (2,2 mio.), Jaguar XKR Convertible (2,15 mio.), Maserati Quattroporte (2,2 mio.), diverse Mercedes CL, CLS, S, SL og R, Porsche 911 GT3 (2,4 mio.) og – ja, så er vi vist ved at være der.

Vi lader det imidlertid ikke blive ved drømmene, men fører tankeeksperimentet ud i livet og prøver to kompetente kæmper, der stort set kun har pris, nationalitet og V8-motor til fælles.

På den ene side en stilsikker coupé med plads til fire fra limousinebyggerne i Stuttgart: Mercedes CL 500 til 2,35 mio. kroner i standardudgave, proppet med bekvemmeligheder til en slutpris på næsten 2,8 mio. kroner for den cubanitsølvfarvede komfortkonge.

På den anden side en spritny supersportsvogn: Audi R8 med plads til to, 2,25 mio. kroner plus en række behagelige og svært undværlige tilvalg, så prisen ender på lige knap 2,7 mio. for den lave sorte djævel.

Herefter er der kun at ønske god fornøjelse med læseriet. Forvent ej, at testpiloten udråber en vinder. Dertil er CL 500 og R8 alt for forskellige.

Og hvis jeg hårdt presset alligevel skulle vælge...?

Forhåbentlig bliver jeg ved med at være en drengerøv, og så står den på R8. Men Mercedes’en er altså ret imponerende – tænk, at kunne lade sig transportere i så luksuriøst og intelligent et køretøj med så stor selvfølgelighed.

Man kunne jo også bare snuppe dem begge...

Audi R8: Overlegen fryd

Mercedes CL 500: Tordenkilen