Kunsten at rette op på Danske Banks image

Fornyelse. Jeanette Fangel Løgstrup skal sammen med Thomas Borgen give banken bedre PR-omtale.

Samarbejdspartnere og kolleger beskriver Jeanette Fangel Løgstrup som en, der handler og træffer beslutninger i stedet for at sidde fast i overvejelsesfasen. Hun bliver også omtalt som en erfaren strateg, der er i stand til at gennemskue og imødekomme forskellige interessenter, hvad enten det er ejere, kunder – eller borgere for den sags skyld. Foto: Privat Fold sammen
Læs mere

For syv år siden var Jeanette Fangel Løgstrup medforfatter til bogen: »Kunsten at gøre karriere – om kvinder, valg og dilemmaer«. I dag kan de 216 sider – der især fokuserer på, hvordan vi får flere kvinder i magtfulde job – måske læses som drejebogen til hendes egen karriere, der foreløbigt kulminerede med udnævnelsen til ny kommunikationsdirektør i Danske Bank i sidste uge.

Jeanette Fangel Løgstrup kommer fra en stilling som kommunikationsdirektør og medlem af direktionen hos forsikringsselskabet Codan. I et tæt samspil med særligt Danske Banks nye topchef, Thomas Borgen, skal hun nu forsøge at rette op på bankens skrantende image.

Umiddelbart synes det at være en taknemmelig opgave for Borgen og Løgstrup at overgå det tidligere makkerpar, kommunikationsdirektør Eva Hald og koncernchef Eivind Kolding – der henholdsvis gik selv og blev fyret – efter at de fejlede fælt med kampagnen New Standards, som satte nye standarder for lav kundetilfredshed i landets største bank. I oktober viste en undersøgelse fra rådgivningsvirksomhedens Loyalty Group, at hver fjerde kunde i Danske Bank overvejer at skifte til en anden bank – et foreløbigt lavpunkt. Thomas Borgen har signaleret, at han har hørt kundernes klager og derfor vil åbne flere kasser og holde længere åbent enkelte dage om måneden. Og selv om Jeanette Fangel Løgstrup endnu ikke er tiltrådt i sit nye job – og derfor ikke vil gå i detaljer med, hvordan hun vil gribe opgaven an – er det tydeligt, at hun allerede er i »sync« med sin nye makker.

»Jeg er helt enig med Thomas Borgen, når han siger, at man ikke kan markedsføre sig til et bedre image. Det er noget, man skal gøre sig fortjent til i den daglige kontakt med kunderne,« siger hun til Berlingske Business og forklarer, at hun lægger stor vægt på såkaldt forandringskommunikation.

»Det handler eksempelvis om, at når man lancerer nye strategier eller gennemfører forskellige forandringer, så er det vigtigt, at man bygger god kommunikation op omkring det, så man også får alle medarbejdere med på det, der skal ske,« siger Jeanette Fangel Løgstrup.

Dermed lægger hun afstand til forgængernes forfejlede kampagne – uden direkte at kritisere den. Og den slags elegant balancekunst med ord er Jeanette Fangel Løgstrup efterhånden mester i. Hun fik sin ilddåb ud i krisekommunikation, da hun for ti år siden – som kommunikationsdirektør hos rådgivningsvirksomheden Carl Bro – pludselig fik travlt med at afskærme topledelsen mod anklager om brug af bestikkelse. Også hos sin nuværende arbejdsgiver Codan har hun måttet stille op til tæsk i forbrugermagasinet Kontant, efter at forsikringsselskabet havde brugt ufine metoder til at kapre nye kunder.

Danske Bank får dog også en kvinde, der kan og vil mere end at være i defensiven og agere menneskeligt skjold mod fremtidige skandaler. Over for Berlingske Business beskriver samarbejdspartnere og kolleger hende som en »kom nu-type«, der gerne vil handle og træffe beslutninger i stedet for at sidde fast i overvejelsesfasen.

Hun bliver også omtalt som en erfaren strateg, der er i stand til at gennemskue og imødekomme forskellige interessenter, hvad enten det er ejere, kunder – eller borgere for den sags skyld.

»Det er jo vigtigt for alle virksomheder. Men det er i særdeleshed vigtigt for Danske Bank i den situation, de står i,« siger Ralf Lodberg, partner og direktør i kommunikationsvirksomheden Advice, der har samarbejdet med Jeanette Fangel Løgstrup ad flere omgange.

Ved siden af sin professionelle karriere har Jeanette Fangel Løgstrup, både som forfatter og debattør, involveret sig i kampen for at få flere kvinder i toppen af dansk erhvervsliv. Hun er selv medlem af bestyrelsen hos blandt andre Codan og JP Politikens Hus. Men hun går ikke ind for kvoter og vil ikke kaldes feminist.

»Det synes jeg ikke, at man kan kalde mig.Vores bog handlede meget om at opfordre kvinder til også at tænke over, hvad der skal til for at drive en karriere. Det handler selvfølgelig også om, at virksomhederne tænker over, hvilke rammer de bygger op for at få det til at ske. Men jeg synes stadig, at det skal være ad frivillighedens vej,« siger hun.