Kunsten at genopfinde forretningen

Gratisbølgen har tvunget mange virksomheder til at genopfinde deres forretningsmodel.

Henrik Zangenberg Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man behøver kun kaste et blik på gratiskæmpen Google for at forstå, at der kan være god forretning i gratis-modeller.  Men er der tale om en gratisbølge af tsunami-omfang, som alle forretningsudviklere online som offline bliver nødt til at tage stilling til, eller er der bare tale om endnu et skvulp i det teoretiske badebassin? "Jeg mener helt klart, at det er et begreb, som man absolut skal tage alvorligt. Fremtiden er ikke gratis. Men noget af fremtiden er gratis," siger Henrik Zangenberg. Han er tidligere direktør for analysevirksomheden Gartner i Danmark og driver nu sin egen konsulentvirksomhed inden for it-strategisk rådgivning. "Mange virksomheder er nødt til at kigge kritisk på det, de foretager sig, og overveje, om det, de tager penge for i dag, skal være gratis i fremtiden. For at tiltrække sig opmærksomhed og få kunderne i tale. Hvad enten det er offline eller online. De, der gør det først, vil opnå en konkurrencefordel," siger Henrik Zangenberg. En grum hilsen fra internettet: Gratis-tanken er vokset ud af internettet og internettets måde at "tænke" på. Her er gratis mere end et markedsføringstrick. Det er en forretningsmodel. En model, der bygger på, at opmærksomheden fra brugerne er guld værd. Eller i hvert fald kan være det. Da it-boblen bristede ved årtusindskiftet, stod det pludselig lysende klart for alle med værdiløse it-aktier, at opmærksomheden fra brugerne ikke i sig selv er nok. Tilbage står de virksomheder, der enten tjener penge eller er i stand til at sandsynliggøre, at opmærksomheden vil kaste penge af sig ikke alt for langt ude i fremtiden. Og selv om gratis-tanken fortsat er mest udbredt på nettet. præger det også offline-virksomhederne. Globalisering og internettets fortsatte udvikling betyder ifølge Henrik Zangenberg, at tiden er ved at løbe fra forretningsmodellerne i mange brancher. "Der er en række brancher, der gratis eller ikke gratis er nødt til at redefinere sig selv, fordi de ikke passer til den tid, de lever i. I den forbindelse er gratis en af mulighederne i værktøjskassen," siger Henrik Zangenberg og tilføjer, at den nuværende krise blot forstærker dette behov.

Læs i Berlingske Nyhedsmagasin 14. maj om gratisbølgens effekt i fem brancher: Software, luftfart, trykte medier, musik og tele.