Kulturen var helt syg

I den nye Egedal Kommune skulle kommunaldirektør Lars Wilms styrke organisationskulturen.

Lars Wilms, kommunaldirektør i Egedal Kommune, skulle gøre en ny kommune til en velfungerende enhed. Foto: Jens Nørgaard Larsen
Læs mere
Fold sammen

»En ulykkelig sammenlægning.« Sådan beskriver kommunaldirektør Lars Wilms Egedal Kommunes fødsel i 2007. Under kommunalreformen blev de tre kommuner Ledøje-Smørum, Stenløse og Ølstykke slået sammen under det, Lars Wilms kalder et »politisk kaos«.

Den nye kommune skulle være mere effektiv. Der forsvandt rigtig mange job, og efter oprydningsarbejdet sad der langt færre topchefer og ledere tilbage i chefstolene.

»Det var den vej, det gik, og det er den vej, det stadig går,« siger Lars Wilms, der blev valgt til ny kommunaldirektør i 2010. Han stod nu foran et kæmpe HR-arbejde: At samle den nye kommune til én velfungerende enhed.

»Vores problem var, at vores kultur var helt syg,« siger Lars Wilms og fortsætter:

»Der var kun én ting at gøre: At finde en styrket organisationskultur der kunne få os til at levere de kerneydelser, som vi skal.«

En ny virkelighed

Lars Wilms tog fat et sted, hvor det gjorde rigtig ondt: På økonomien. Pengene var små, og nu var der færre medarbejdere, der skulle arbejde mere og levere en højere kvalitet dobbelt så hurtigt og til en lavere pris.

»Jeg skulle have mine medarbejdere til at acceptere en ny økonomisk normal og samtidig få dem til at have en positiv tilgang til det. For når man arbejder, er man ansat – ikke indsat – og man skal gøre noget for at være med,« siger Lars Wilms.

Han fandt ud af, at jo mere uddannede hans medarbejdere var, desto mere tilbøjelige var de til at passe sig selv og deres eget fagområde. Han ville have socialrådgiveren til at give sagen om det tvangsfjernede barn videre til psykologen, efter at hans eget arbejde var færdigt. Han ville have en topledelse, der var synlig i alle sammenhænge og sendte derfor sin HR-afdeling på jagt efter konsulenter, der kunne uddanne ledelsen i, hvordan man håndterer større transaktioner. Og så ville han have en kontorbygning, der kunne samle den nye kommune, der var spredt ud på syv forskellige addresser.

»Det gjorde alt det her med samarbejde og gensidig respekt svært, så politikerne blev enige om at bygge det rådhus, den sammenlagte kommune havde brug for,« siger Lars Wilms.

Det blev HR-afdelingens opgave at hjælpe de ansatte med at rydde op og sikre en god flytning. På den endelige flyttedato tog det halvanden time at komme på plads, og Lars Wilms stod med armene i vejret.

Nu er øvelsen at få det til at fungere, erkender han:

»Vi skal effektivisere og holde borgertilfredsheden oppe, og der ligger en stor opgave i at få medarbejderne til at tale om alt det positive. Mine forventninger er, at HR skal leve sit liv inde i organisationen og ikke for sig selv, for ledere har brug for en sparringspartner, og det skal HR være,« siger Lars Wilms.