»Krisen har krævet en stærk vilje«

Vulkanaskeskyer og finanskrise har martret SAS de seneste år. I dag oplever flyselskabet fremgang på grund af lederes og medarbejderes viljestyrke, sisger viceadministrerende direktør John Dueholm.

Viceadm. direktør John Dueholm, SAS, er kendt for at arbejde 20 timer i døgnet på SAS’ hovedkontor i Sverige. Så stærk er hans vilje til succes. I weekenderne er han hos familien i Danmark, hvor han af og til tager børnebørnene med på Flyvergrillen på Amager, hvor billedet her er taget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lavprisselskabernes indtog på markedet, terrorangreb og -frygt, svineinfluenza og askeskyer. Og så en finanskrise. Hele luftfartsindustrien har været hårdt ramt af udfordringer – særligt inden for det seneste årti – hvad da også tydeligt er slået igennem i SAS’ regnskaber, som de seneste tre år har vist dundrende underskud.

Nu præger optimisme selskabet, som samlet set venter at præstere et overskud i år. Forud er gået en sparerunde på 7,8 svenske milliarder kroner og en nedlæggelse af 4.100 stillinger. At få trukket flyselskabet igennem krisen, er kun lykkedes, fordi virksomheden fra top til bund har været gennemsyret af en vilje til at opnå succes. Det fortæller viceadm. direktør John Dueholm.

»Både ledere og medarbejdere har på rekordtid skullet skabe markante resultater på en række områder; på konkurrentsiden, på kundetilfredshed og på den kommercielle side. Og at skulle det, kræver både vilje og energi,« fortæller John Dueholm.

Vilje til eksekvering

Udfordringen er ifølge ham at mobilisere viljen til at realisere sine mål.

»For man kan ikke bare beslutte, at nu vil man køre dette eller hint igennem. Man skal have viljen til at eksekvere de ambitiøse mål,« forklarer han.

Midlet til at mobilisere den nødvendige vilje, har i SAS været at gøre strategi og satsninger fuldkommen klare for både hele ledelsessystemet og medarbejderne.

»Man skal trække i samme retning. Og så er det afgørende, at man fortæller, hvordan fremtidsbilledet ser ud, for intet skaber mere vilje og energi, end hvis medarbejderne har et klart billede af, hvad det er, vi skal frem til,« siger Dueholm, der samtidig understreger vigtigheden af, at ledelsen fortæller om de mindre sejre undervejs.

»Hverken i Danmark eller andre dele af verden kan du få vilje og energi frem i en organisation ved kun at fortælle om krise og overlevelse. Det kan godt være, at det er det, det handler om, men man skal konstant give organisationen et energiboost ved kontinuerligt at fortælle om fremdrift og resultater. Kommunikér, hvad vi er lykkedes med. Det skaber en selvforstærkende effekt, som skaber en vinderkultur, så man når sit slutmål,« fortæller John Dueholm.

For at sikre at alle kender det succesfulde slutmål, så viljen kan trives, bliver der i selskabet lagt stor vægt på, at det er identiske budskaber, som ryger igennem organisationen.

»Når alle får de samme budskaber, marcherer de også i takt,« fortæller John Dueholm, der fortsætter: »Det, der virkelig trækker tingene fremad, er topledelsens konstante synlighed. Så må man hellere gå en gang for meget ud til medarbejderne for at være i dialog med dem og svare på spørgsmål end en gang for lidt,« fortæller John Dueholm.

Torsdag er han en af talerne på DIs ledelseskonference »Tro kan flytte bjerge – Vilje kan skabe vækst«.