KPMG på farlig kurs?

Revisioranalysen 2009: Danmarks tredjestørste revisionsselskab, KPMG, landede ufrivilligt midt i IT Factory-sagen. Første reaktion var tavshed, men 22 dage efter de første afsløringer kom KPMG med en pure frifindelse af sig selv. Eksperterne er langtfra enige i den konklusion, og kritikken er ikke bremset. Tilliden til branchen er på spil, mener de. Men måske er det KPMG’s eneste mulige forsvar i en turbulent tid.

Foto: Michael Altschul.
Læs mere
Fold sammen
Den helt afgørende tillid
Kløften mellem KPMG og revisor-eksperterne er altså lige nu afgrundsdyb. Men hvorfor er tonen egentlig så skinger?

Det er der faktisk en forklaring på, og her skal vi igen erindre om revisionsfirmaet Arthur Andersens kollaps og hele spørgsmålet om tillid til revisorstanden. Eksperternes harceleren handler ikke kun om at være de hidsige terriere, som aggressivt og uden grund bider sig fast i haserne på KPMG. Forklaringen er mere, at de frygter for tilliden til hele revisorstanden.

Tillidsdelen er afgørende, og det er heller ikke helt tilfældigt, at revisorerne faktisk klarer sig ganske godt på imagekontoen.

Ifølge Berlingske Nyhedsmagasins årlige imageanalyse, lå de store revisionsselskaber i den bedste tredjedel i Imageanalysen i 2008 – og langt højere end landets to store advokatfirmaer.

Netop derfor er det ifølge Kim Klarskov Jeppesen en risikabel strategi, KPMG har valgt i IT Factory-sagen.

“I de større besvigelsessager i udlandet har revisionsfirmaerne typisk valgt en syndebuk-strategi og sagt: Det var ikke vores fejl, men en enkelt person, der ikke fulgte revisionsfirmaets retningslinjer. KPMG har valgt den stik modsatte strategi og har sagt, at revisionen i IT Factory er udført i overensstemmelse med firmaets retningslinjer, selv om det havde været nemt at placere et ansvar, fordi den ansvarlige revisor er fratrådt sin stilling i KPMG. Hvis domstolene eller offentligheden er uenig med KPMG i, at arbejdet er udført tilfredsstillende, er konsekvensen derfor, at KPMG’s revisioner generelt ikke lever op til forventningerne,” siger Kim Klarskov Jeppesen.

Problemet med KPMG-strategien sætter Caspar Rose ord på:

“Når man griber i egen barm og så koldt afviser fejl, så kapper det over. Det må forventes, at selv et så stort selskab som KPMG er nødt til at kigge frem og se på, hvordan lignende sager undgås i fremtiden. KPMG reviderer jo utroligt mange regnskaber for danske virksomheder, så det kan ikke undgås, at der sker fejl en sjælden gang,” siger han.