Kontorhuse i kreativ post-it-krig

De små selvklæbende ”post-it” sedler kan bruges til andet end at skrive noter på. Ansatte i franske kontorhuse er begyndt at bruge dem til at kreere kunstværker i det, der bliver kaldt post-it-krigen. Og krigen har nu spredt sig til både Belgien og Sverige.

Foto: PIERRE VERDY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Måske keder medarbejderne sig. Måske har de bare ikke udlevet deres kreative potentiale. Hvad end årsagen er, så er Frankrig blevet ramt af et fænomen, hvor medarbejdere skaber store billeder ved hjælp af de små notesedler, der typisk er gule.

Fænomenet er kendt som Post-it-krigen efter sedlernes engelske navn.

Se billederne: Post-it-krigen raser i de franske kontortårne

Dillen tog fart i august, efter den kom i omløb på Facebook, hvorefter den spredte sig til Belgien. Nu er det kommet så vidt, at der også i Sverige bliver meldt om mystiske udsmykninger af kontorbygningernes vinduer.

Det hele begyndte på computerspilsproducenten Ubisofts kontorer i Paris, skriver den svenske netavis Dn.se. Her klistrede medarbejderne nogle vinduer til på kunstfærdig vis, og det tog medarbejderne i nabobygningen, der huser banken BNP-Paribas, tilsyneladende som en udfordring.

Herefter gik det slag i slag. Kunstværkerne voksede sig store, og snart fik andre øjnene op for ideen, hvorefter andre kontorbygninger begyndte at ”battle”.

Krigen har hovedsageligt fundet sted i Paris’ forretningskvarter La Defence. Motiverne er i høj grad baseret på computer- og underholdningsindustrien. Det har vist sig særligt populært med motiver af gamle computerspil-figurer og kendte tegneseriemotiver fra Tintin og TV-serien The Simpsons.

Firmaet bag Post-it er amerikanske 3M. Om post-it-krigen virkelig er et græsrodsfænomen blandt kreative ansatte i kontorhuse, eller om ideen er fostret i 3Ms marketingsdeling, står endnu ikke klart. Men 3M har tidligere været i vælten for alternativ brug af dets gule lapper. Bl.a. i Sydkorea, hvor sedlerne i forbindelse med et reklamefremstød blev brugt til at dekorere en bil med hjerter i forbindelse med et bryllup.