Konfrontér den bagtalende lederkollega

Taler en lederkollega skidt om en kommende medarbejder til de øvrige ansatte, skal han standses. Både af hensyn til den nyansatte og til kollegerne.

En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at 12 procent af os alle dagligt, ugentligt eller månedligt oplever at være udsat for sladder eller bagtalelse på arbejdspladsen. Modelfoto: Annett Bruhn Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kan den nyansatte overhovedet løfte sine opgaver? Taler lederen også sådan om mig, når jeg vender ryggen til? Den type spørgsmål vil med stor sandsynlighed brede sig blandt de ansatte, hvis en leder bagtaler den person, der om kort tid skal begynde i virksomheden.

Sådan lyder advarslen fra ledelsesrådgiver Rikke Andreasen, Lederne, der i Ugens Dilemma på Business.dk anbefaler dig som teamleder straks at få sat en stopper for, at lederkollegaen Ulrik fortæller de øvrige ansatte, at den kommende medarbejder var den næstbedste kandidat til stillingen.

Skaber frustrationer i organisationen

»Det er dårlig stil, når en leder lader medarbejdere vide, at deres nye kollega ikke er ham, man helst ville have haft til jobbet. Det er også et brud på den fortrolighed, der normalt er forbundet med jobsamtaler. Teamchefen og Ulrik har ikke kunnet ansætte deres drømmemedarbejder. De har ansat den bedste medarbejder, de kunne få. Nu må begge ledere bære ansvaret for ansættelsen og give den nye medarbejder de bedste betingelser i stedet for at spænde ben for ham,« siger hun.

Ud over at give den nyansatte en svær start på jobbet, vil lederkollegaens bagtalelse avle en generel usikkerhed blandt de ansatte, fortæller Rikke Andreasen.

»Ulriks udtalelser vil blive refereret rundt omkring i organisationen og skabe negative forventninger til den nye medarbejder. Der kan også opstå utryghed blandt de gamle medarbejdere, som måske begynder at spekulere på, hvad der mon bliver sagt om dem selv og om andre. Måske vil nogle endda, i en form for loyalitet over for den nye medarbejder, fortælle ham, hvad de har hørt. Det kan skabe frustration og virke demotiverende,« siger ledelsesrådgiveren.

Hun anbefaler derfor teamlederen straks at konfrontere Ulrik med konsekvenserne af hans åbenmundethed, så han ikke kommer med flere udtalelser af samme karakter.

»Derfor peger jeg på løsning 1. Samtalen med Ulrik bør følges op af en samtale med deres fælles chef – altså løsning 3 – da der tilsyneladende er forskellige opfattelser i ledergruppen af etik og god adfærd i forbindelse med ansættelser,« siger Rikke Andreasen.