Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
”Kommunikationschefen går fra at være en ekstern talsmand til i højere grad at operere som en slags spindoktor for topchefen,” siger Troels Gjerrild, adm. direktør og partner i executive search-firmaet Odgers Berndtson.
Et kig, som Berlingske Nyhedsmagasin i en specialrapport har foretaget på kommunikationscheferne i C20-virksomhederne, viser, at cirka tre fjerdedele har en akademisk kandidatuddannelse, mens den sidste fjerdedel er journalister. Det betyder dog ikke, at prisen på en dygtig kommunikationschef har bevæget sig nævneværdigt. Troels Gjerrild vurderer, at en top-kommunikationsdirektør skal have op til to millioner kroner om året i løn. Lidt mindre end for eksempel en CFO.
Kommunikationschefens mere tilbagetrukne rolle afspejler sig i det faktum, at knap halvdelen af kommunikationscheferne i C20-virskomhederne har en pressechef ansat til at varetage den daglige kontakt med pressen, mens andre har udnævnt presseansvarlige eller mediamanagers.
”Faget har udviklet sig meget kraftigt de sidste tyve år. Det er trængt ind i virksomhederne, og det er helt klart mit indtryk, at kommunikationscheferne er langt bedre placeret end tidligere. Man ser jobbet væsentligt mindre snævert end for 20, 10 og 5 år siden,” siger Steen Reeslev, leder af Group Relations & Communication i A.P. Møller - Mærsk.
Mens nogle kommunikationschefer har fået titel af kommunikationsdirektører, er andre blot blevet knyttet tættere til topledelsen. 10 ud af 15 kommunikationschefer i C20-virksomhederne anslår, at de taler med deres topchef flere gange dagligt.
Læs om kommunikationchefens nye rolle i Berlingske Nyhedsmagasin fredag 19. februar.