Kom af med computersmerterne fra jobbet

Fire ud af ti af HK'ere har gener på grund af computerarbejde på jobbet, viser ny undersøgelse. Læs her, hvordan du kommer af med smerterne.

Foto: Morad HEGUI. Fire ud af ti af HK'ere har gener på grund af computerarbejde på jobbet, viser ny undersøgelse. Læs her, hvordan du kommer af med smerterne.
Læs mere
Fold sammen

En god siddestilling foran computerskærmen på jobbet er alfa omega for at undgå skavanker i både nakke, skuldre og lænd. Men det glemmer mange alt om i hverdagen, og så kommer smerterne.

En ny Epinion-undersøgelse blandt HK/Privats medlemmer viser eksempelvis, at 41 procent af de 1517 adspurgte har gener af deres arbejde ved computeren.

Men små ændringer i hverdagen kan gøre en stor forskel. En af måderne at forebygge smerter på er at have den rette siddestilling og indstilling af stolen. Det fortæller ergoterapeut og arbejdsmiljøkonsulent Anne Gertrud Hagensen.

»Det er vigtigt at få gjort medarbejderne opmærksomme på, at de skal være nysgerrige i forhold til hvilke muligheder, der er ved at indstille arbejdsstolen. Jeg oplever, at mange medarbejdere ikke har kendskab til de indstillingsmuligheder, arbejdsstolen har,« siger hun til Ritzau Fokus.

For næsten hver tredje af de 41 procent er smerterne så store, at de tyr til smertestillende medicin.

Men smertestillende medicin er aldrig en klog løsning. Det mener June Halvorsen, der er arbejdsmiljøkonsulent hos HK/Privat.

»Det er meget beklageligt, at så mange tager smertestillende medicin på grund af deres computerproblemer. Der er flere måder at komme af med smerterne på, og smertestillende medicin giver kun en midlertidig effekt. Der skal i stedet være fokus på at forebygge smerterne med det rette arbejdsudstyr,« siger June Halvorsen i en pressemeddelelse fra HK/Privat.

I stedet bør man opfordre medarbejderne til at prøve, de funktioner deres stole og borde har, af, anbefaler Anne Gertrud Hagensen.

»Under stolesædet er der på de fleste stole en instruktion til arbejdsstolens indstillingsmuligheder,« forklarer hun.

Hagensen påpeger også vigtigheden af at skifte stilling foran bordet i løbet af dagen. Hvis du har et hæve-/sænkebord, så benyt dig af det.

Hun anbefaler, at man et par gange i løbet af dagen skifter fra en siddende til en stående stilling. Eksempelvis kan man, for at huske sig selv på det, hejse bordet, inden man går til frokost, så det er klar bagefter.

Og så er det også vigtigt at lytte til sin krop, før og ikke efter problemerne udvikler sig, lyder det fra ergoterapeuten.