Klassens ny dreng larmer

Mitsubishi Lancer 2,0 DI-D med dieselmotor vil få en svær fremtid, hvis nogen overhovedet, i Golf-klassen. Det er en bil med pluspunkter, som desværre overgåes af en lang række minusser.

Foto: Martin Dam Kristensen
Mitsubishi Lancer 2,0 DI-D med dieselmotor vil få en svær fremtid, hvis nogen overhovedet, i Golf-klassen. Det er en bil med pluspunkter, som desværre overgåes af en lang række minusser.

Udefra er den tæt på at være en smuk bil. De fleste af testkørere mener, at Mitsubishi Lancer i sedan-udgaven fremstår som frisk og cool på en gennemført måde. Det gode udvendige indtryk holder egentlig også ved første øjekast, når man stiger ind i Mitsubishi’en, men drej engang på den fastmonterede startnøgle, og så er det slut med illusionerne.

Den to-liters pumpedyse-dieselmotor, som kommer fra VW, lyder, som om man starter en traktor uden førerhus eller nærmere lastbil, mener andre af testgruppens medlemmer.

Og kører man afsted, så bliver det bare endnu værre, når de store 18-tommer hjul med brede Yokohama Advan-dæk træder i aktion. Det giver en infanalsk larm, der er bilen uværdig. Om vejstøjen alene skyldes dækkene er svært at afgøre, men noget tyder på, at hjulkasserne heller ikke er særligt godt isolerede.

Undervejs kan man så ærgre sig over al den hårde plastik, der er blevet bilen til del, hvoraf noget skal ligne kulfiber, men blot er hårdt plastik, der dog ved første øjekast ser ok ud. Ryglænet opererer man i hak, hvilket helt sikkert ikke giver alle den optimale kørestilling, og da slet ikke når rattet ikke lader sig længdejustere. Det er standard i stort set alle andre biler.

Når man så har fået det hele indstillet og kører, så irriteres man af, at det ikke rigtigt er muligt at finde støtte til armene. I venstre side sidder armlænet for lavt, og midterarmlænet er kun til glæde for dem, der skal have sædet meget langt tilbage, og så kræver det gigantisk lange arme, hvis man samtidig skal kunne nå rattet.

Men ellers er der god plads i kabinen både på for- og bagsæde af den allerede i basisudgaven veludstyrede bil.

Den toliters pumpedyse-dieselmotor fra VW har 140 heste, og det er ikke på kun papieret, at det ser godt ud. Den arbejder særdeles kraftfuldt, og med seks gear er den passende afstemt til kræfterne. På motorvejen støjer bilen også, men det er ikke længere så påfaldende, fordi støjen ikke vokser ligefrem proportionalt med hastigheden. Men uanset kraft efterlades man med et indtryk af, at det er en gammeldags motortype, særligt når man lige kommer fra noget, der lyder meget bedre.

Fundamentalt set er køreegenskaberne ganske glimrende, den styrer præcist, krænger ikke nævneværdigt gennem snævre sving og klistrer sig godt fast på vejen. Minus her er dog, at den er dårlig til at overføre de mange kræfter til asfalten, hvis der er den mindste smule vådt. Når momentet fra den kraftige motor sætter ind, så slipper forhjulene, og det er irriterende at man ikke har klaret problemet med en eller anden form for antispin.

Mitsubishi har aldrig haft det nemt i Golf-klassen, og spørgsmålet er, om Lancer nogensinde vil få fodfæste i dieseludgaven. Da den først lige er ankommet til Danmark, er den ikke prissat endnu, og der er en vis chance for, at importøren helt fravælger dieseludgaven i sortimentet. Prismæssigt kommer en femdørs hatchback med 1,8 liters benzinmotor til at koste omkring 240.000 kr. Erfaringsmæssigt vil en dieselvariant nok koste omkring 35.000-40.000 kr. mere.

Og skulle den komme tættere op mod 300.000 kr., så er den simpelthen ikke pengene værd i forhold til konkurrenterne i denne test. Testholdet kan ikke give flere end to af seks mulige stjerner.