Klar mening og fælles værdier trækker de bedste medarbejdere til din virksomhed

Du skal gentage de fælles værdier lige indtil kvalmegrænsen. Hent inspiration i FNs 17 verdensmål for at skabe din grundfortælling.

FNs verdensmål for bæredygtig udvikling kan inspirere til god ledelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: HAZEM BADER

Som leder er din vigtigste opgave at forme fællesskabet. Du skal definere, hvorfor dine medarbejdere går på arbejde. Det er langt vigtigere end at fortælle, hvad der skal laves, og hvordan det skal gøres. Du skal være ledestjernen, etablere det fælles formål og værdifællesskabet, for så vinder du den mest betydningsfulde kamp: Kampen om de bedste medarbejdere. Så skal de nok selv finde ud af, hvordan arbejdet skal udføres.

Medarbejdere søger virksomheder med værdimæssig høj cigarføring, og de kan ende med at sige nej tak til de ti procent ekstra i løn hos konkurrenten, hvis du kan definere det fælles formål og tilbyde dem et stærkt værdimæssigt fællesskab.

Det fælles formål er vigtigt, for vi er i bekneb for fællesskaber. Arbejdet er – udover den nære familie – ubetinget vores primære fællesskab, og det skal give identitetsmæssig mening. Arbejdspladsen skal opfylde et grundlæggende behov for at tro på noget fælles.

Værdier har de fleste virksomheder. Ord som »høj faglighed«, »kunden i centrum«, »fleksibilitet, flid og integritet«, der ofte står helt ensomt der i den firfarvede brochure. Ingen kan huske dem, hvis du spørger på gangene. Ordene er endt som floskelbingo eller løsrevne lommefilosofiske betragtninger, som ikke skaber drømme og udvikler dedikerede medarbejdere.

Det er din opgave som leder at trække ordene ud af papiret, bære dem uden på tøjet og skabe de fortællinger og billeder, der gør, at ordene bliver meningsfulde og gjort levende. Du skal udvikle din fortællekunst, så du er i stand til at skabe stemninger og sindbilleder. I bestyrelseslokalet og i banken kan du tale til logikken, men i dagligdagen skal du ramme hjertet. Du skal prædike og gentage værdierne, så du selv er ved at nå kvalmegrænsen.

Jeg var i fem år en del af direktionen i en af Danmarks værdimæssigt stærkeste virksomheder, Niras. Hvis du vækker en tilfældig Niras-medarbejder kl. tre om natten og spørger ind til virksomhedens værdier, vil enhver svare, at det er: »Vi lytter, vi lærer, vi leverer«. Og du vil se, at lyset tændes i øjnene, og munden står ikke stille, for ledere og medarbejdere har talt så meget om, hvad værdierne betyder for den daglige adfærd som rådgiver i virksomheden, at alle har deres historier, deres varianter af den fælles og nedskrevne tilgang til det at være rådgiver. Et stærkt ledelsesmæssigt fokus på det fælles formål har skabt en enestående virksomhedskultur og meget dedikerede medarbejdere.

Allan J. Christensen, direktør Cambiamento

»Forstår du ikke at definere mening og værdier, mister du før eller siden de bedste medarbejdere.«


Hvis du har brug for inspiration til at etablere den fælles mening og værdier, så ret blikket mod en af de helt store hypes for tiden: FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Tilbage i 2015 vedtog verdens ledere disse mål, som spænder fra mål inden for bæredygtig energi over klima til uddannelse, infrastruktur eller ligestilling. Du kan spejle din virksomhed i disse globale mål og spørge dig selv, hvordan I er med til at bidrage til at gøre verden til et bedre sted. I vil måske kunne bidrage inden for et eller to af målene – og det vil være rigeligt til at etablere et meningsfuldt fundament for dig og dine medarbejdere. Du vil kunne skabe den grundfortælling, der tænder gløden hos dine nuværende og kommende medarbejdere.

Forstår du ikke at definere mening og værdier, mister du før eller siden de bedste medarbejdere til konkurrenten, der høster gevinsten på de stjernefrø, som du har sået.

Men gør du det rigtigt, ender dine fortællinger som vandrehistorier, som medarbejderne brygger videre på. Når du hører medarbejderne fortælle dine historier videre i deres version, så er værdierne blevet levende, og din virksomhed har scoret et afgørende point i kampen om de bedste medarbejdere.

Allan J. Christensen, direktør i Cambiamento