Klædt på til det store klimaeventyr

Novozymes skruer op for ambitionerne. Op til offentliggørelsen af årsregnskabet om halvanden uge er ledelsen på vej med en ny strategi, der tager udgangspunkt i klima­udfordringen. Enzymproducententen fra Bagsværd er på flere områder kørt i stilling til yderligere vækst. Ikke mindst med bidraget til en ny generation af bioethanol. Det bliver stort, vurderer koncernchef Steen Riisgaard.

Foto: Rune Evensen.
Læs mere
Fold sammen
Potentiale i energibesparelser
Novozymes’ nuværende produktion af enzymer til bioethanol udgør lige nu kun 15 procent af virksomhedens samlede enzymproduktion, men perspektiverne er enorme. Novozymes’ teknologi skal bidrage til, at 1g- og 2g-bioethanol på ganske få år kommer op på at dække 25 procent af verdens forbrug af bil-benzin.

“Det er altså vildt stort. Det skal komme fra en teknologi, vi udvikler. Og det illustrerer meget godt Novozymes’ situation. Men det er bare ét område. Der er masser af andre områder, hvor vi er og skal i gang. Men det er impacts i den størrelsesorden, vi skal op og have et par steder,” siger Steen Riisgaard.

Et af de andre mulige impacts er, at fjerne stort set alle kemikalier fra vaskepulver og erstatte dem med enzymer. Det er der potentiale i, for 80 procent af inputomkostningerne i vaskepulver i dag er produkter, der kommer fra petrokemi. Det smerter naturligvis, når priserne på olie drøner i vejret, og det har vakt forøget interesse for Novozymes teknologi.

“Der var en stor energieffekt i at få sænket vasketemperaturerne, og der vil være en yderligere stor miljøeffekt i at få meget mere af kemien ud og erstattet med langt mindre stof, nemlig enzymerne, der er fornyelige og forsvinder meget hurtigt ude i naturen,” siger Steen Riisgaard og fortsætter:

“Det kommer til at tage de næste 10-15 år, men vi er gået i krig, og der er stor lydhørhed blandt kunderne.”