Klædt på til det store klimaeventyr

Novozymes skruer op for ambitionerne. Op til offentliggørelsen af årsregnskabet om halvanden uge er ledelsen på vej med en ny strategi, der tager udgangspunkt i klima­udfordringen. Enzymproducententen fra Bagsværd er på flere områder kørt i stilling til yderligere vækst. Ikke mindst med bidraget til en ny generation af bioethanol. Det bliver stort, vurderer koncernchef Steen Riisgaard.

Foto: Rune Evensen.
Læs mere
Fold sammen
Der går ikke en dag uden meldinger om afskedigelser, nedjusteringer, nok et par vaklende banker, dramatiske aktiekursfald og serier af kuldsejlede developere. Men mens finanskrisen kradser hårdere og hårdere, så en global recession forekommer mere og mere truende, er øjnene rettet mod vækst hos Novozymes.

Det går nemlig godt for enzymproducenten i Bagsværd.

Nu er det ikke sådan, at Novozymes lever på en øde ø og ikke berøres af konjunkturerne. Slet ikke.

“Vi kan ikke undgå at få nogle ridser i lakken af en recession. Det er jeg ret sikker på, at vi får,” siger koncernchef Steen Riisgaard.

Alt andet ville også være underligt for en virksomhed, der afsætter 98 procent af sine 700 forskellige produkter til 40 forskellige industrier kloden rundt fordelt på 130 lande. Men en ulmende optimisme i Novozymes trodser de truende økonomiske udsigter.

“Vi kører med så høj lønsomhed, at der mildt sagt skal noget til, før vi bliver hårdt ramt, og vi har masser af muligheder for at korrigere, så for os er det ikke et spørgsmål, om vi kan beholde en god lønsomhed. Derimod er vi manisk fokuseret på vækst. Vi vil jo vokse, og det har vi altid gjort,” siger Steen Riis­gaard og fortsætter:

“I en situation som den nuværende er der andre firmaer, der synes, at det er godt nok, hvis de stadig tjener lidt penge, men ikke rigtigt vokser, fordi det er svært. Det er ikke godt nok for os. Vi vil tjene penge og samtidig vokse.”

Derfor fremlægger Steen Riisgaard en ny vækstplan om halvanden uge, når Novozymes offentliggør regnskab d. 22. januar. Den nuværende, “10 i 10”, om at nå en omsætning på ti milliarder i 2010 er nemlig inden for rækkevidde – og formodentlig inden for rækkevidde uden yderligere opkøb, Vækstplanen er derfor snart ikke længere ambitiøs nok.

“Vores nuværende strategi var ambitiøs, da vi startede i 2006, men det er den jo ikke nu, hvor vi er tæt på 2010-målet. Det er ikke en done-deal, men det er bestemt inden for rækkevidde. Og derfor er vi i gang med at formulere en ny ambition,” siger Riisgaard og fortsætter:

“Men vi kan jo ikke være bekendt bare at komme til vores kolleger og sige: Tak skal i vel nok have. Det var pænt med ‘10 i 10’, nu bliver det ‘20 i 15’. Det er heller ikke der, vi vil hen. Det er noget andet, der vil være det bærende i næste omgang.”

Kernen i den kommende strategi vender vi tilbage til, men først et blik på, hvorfor virksomheden ikke bare klarer sig helskindet gennem krisen, men har et betydeligt vækst- og indtjeningspotentiale i en tid, hvor massevis af markeder og værdier smuldrer.